×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 11 May , 2024
اجرای آیین‌های عاشورایی «اَسری گپ»در مازندران
حرمت السادات نورانی

رئیس حوزه هنری مازندران در حاشیه برگزاری مجموعه برنامه‌های هنری آیین‌های عاشورایی با عنوان «اَسری گپ» اظهار کرد: این برنامه عرض ارادت جامعه هنرمندان به امام حسین (ع) است.

مهدی معصومی با بیان اینکه با زبان هنر، از سیره اهل بیت و امام حسین(ع) سخن می‌گوییم و همه هنرمندان در این عرصه یاری‌گر حوزه هنری مازندران بودند، افزود: بیشترین هدف این است که آیین‌ها، سنت‌ها و جایگاه ارزش‌ها را در مازندران حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه این آیین‌ها به نوعی سبک زندگی ایرانی اسلامی است که باید تلاش کنیم از بین نرود و حفظ شود، گفت: همه دستگاه‌های فرهنگی وظیفه دارند در این عرصه تلاش کنند که سبک زندگی ایرانی اسلامی حفظ شود چرا که اصالت ما است و نباید خودمان را ببازیم و یا بفروشیم.

رئیس حوزه هنری مازندران تصریح کرد: ما ایرانی مسلمان هستیم و باید تلاش کنیم زندگی، فرهنگ و تمدن چندین‌هزار ساله حفظ شود.

معصومی با بیان اینکه اینگونه برنامه‌های هنری شامل ارائه آیین‌ها از جمله پرده‌خوانی است که در مازندران سابقه زیادی دارد اما به فراموشی سپرده شده بود  و در حال تلاش برای احیای آن هستیم، ادامه داد: روایت‌خوانی و چارپایه خوانی از دیگر آیین‌های مازندران است که باید احیا شود.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های فعالی در زمینه این آیین‌ها داریم، خاطرنشان کرد: گروه‌ها را رصد و سعی می‌کنیم مورد حمایت قرار گیرند به ویژه تعزیه‌خوان‌ها در مازندران بی­شمار هستند که همچنین چهار پرده‌خوان خوب هم در مازندران شناسایی کردیم.

این مسئول با بیان اینکه سند زیست بوم حوزه هنری و نقشه تحول و پرچمداری ما، حفظ هنر آیینی و سبک زندگی ایرانی اسلامی، فرهنگ علوی و پهلوانی است، اظهار کرد: همه تولیدات حوزه هنری در این عرصه‌ها است و برنامه‌های ما بر همین مدار پیش می‌رود.

رئیس حوزه هنری مازندران با اشاره به اجرای برنامه «اَسری گپ» که  عنوان مازندرانی دارد به معنای «سخن اشک» است، افزود: موسیقی عاشورایی هم  با نام «اَرمون دل» تولید کردیم و این هم از آثار موسیقایی مازندران در حوزه فرهنگ عاشورا است.

گرجی با تاکید بر اجرای هرچه بیشتر برنامه‌های هنری، گفت: هنر راهی است که به راحتی می‌توان ارزش‌ها را تبیین و مخاطب را جذب کرد.

«آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری» نمود امام حسین (ع) است

همچنین خطیب ساروی در این مراسم اظهار کرد: امام حسین (ع) در واقعه عاشورا، بندگی را به حد اعلا رساند و  هر آنچه داشت را در طبق اخلاص نهاد و به درگاه الهی تقدیم کرد.

حجت‌الاسلام سید احمد شفیعی افزود: هر اندازه در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری، فعالیت بیشتری داشته باشیم میزان بندگی ما افزایش می‌یابد.

وی گفت: نفس کشیدن ما هم به نوعی بندگی است و سعدی چه زیبا درباره آن سخن رانده که «هر نفسی که فرو می‌رود ممد حیات است و چون برمی‌آید مفرح ذات».

 

این خطیب ساروی با اشاره به غزلی از حافظ«مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ/ چرا که وعده تو کردی و او بجا آورد»، تصریح کرد: حافظ به زیبایی در این غزل به موضوع حضرت ابراهیم و قرار قربانی شدن حضرت اسماعیل اشاره می‌کند و پاسخ می‌دهد اگرچه این پیامبر الهی به قصد قربانی کردن فرزند به قربانگاه رفت اما آنجا که دلش لرزید، به اذن خداوند قوچی فرستاده شد اما امام حسین(ع) از کودک ۶ ماهه تا نوجوان خود را در راه خدا فدا کرد و لحظه‌ای تردید نداشت و این اوج بندگی امام بود.

وی ادامه داد: آنجا که شاعر می‌فرماید«بندگی کن تا که سلطانت کنند/ تن رها کن تا همه جانت کنند» اشاره مستقیم به واقعه عاشورا و فداکاری امام حسین (ع) است.

شفیعی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) نمود واقعی آن چیزی است که شاعر به زبان آورده است«آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری».

وی با تاکید بر ارزش اثر هنری که ناشی از دمیدن روح هنرمند در کالبد اثر است، گفت: تعهد اخلاقی هنرمند هم به نوعی اوج بندگی است که در هنرمندان ما قابل ملاحظه است.

در این مراسم شعرخوانی، پرده‌خوانی و تعزیه‌خوانی توسط هنرمندان مازندرانی اجرا شد.

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.