×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 10 May , 2024
آژانس بین المللی انرژی هشدار  داد؛ تضمینی در برابر تنش های بیشتر در بازار در آینده وجود ندارد

آژانس بین المللی انرژی (IEA) هشدار داد اگر روسیه عرضه ذخایر باقی مانده گاز خود به این قاره را به طور کامل متوقف کند اروپا با زمستانی بسیار دشوار و بحران گاز مواجه خواهد شد.

به گزارش ربیان ملی آنلاین روزنامه فایننشال تایمز نوشت: آژانس بین المللی انرژی هشدار داد تاسیسات ذخیره سازی کامل گاز «تضمینی» برای جلوگیری از تنش تازه در بازار گاز نیست و حتی اگر سایت‌های ذخیره‌سازی گاز اروپا تا قبل از اکتبر نزدیک به ۱۰۰ درصد ظرفیت خود را پر کنند- انتظاری که باعث پایین آمدن قیمت ها در ماه های اخیر شده است- تضمینی در برابر تنش های بیشتر در بازار در آینده وجود ندارد.

آژانس بین الملی انرژی در گزارش سالانه بازار کار خود در روز دوشنبه اعلام کرد: شبیه‌سازی‌های ما نشان می‌دهد که یک زمستان سرد، همراه با توقف کامل عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا می تواند به راحتی باعث تجدید نوسان در قیمت ها شود.

فایننشال تایمز نوشت: این هشدار بر احتمال اختلال دوباره ناشی از سرگیری تنش با مسکو بر سر انرژی با وجود کاهش پایدار قیمت ها از ماه دسامبر تاکید دارد. این کاهش چنین باوری را تقویت کرد که بحران گاز در اروپا پایان یافته است.

روسیه همچنان حدود ۱۰ درصد از واردات گاز اروپا را تشکیل می دهد و حجم بیشتری به صورت گاز طبیعی مایع به این قاره صادر می شود.

بر اساس گزارش گروه صنعتی زیرساخت های اروپا، ذخیره سازی گاز در اتحادیه اروپا در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد ظرفیت است که تقریباً ۲۰ درصد بالاتر از میانگین پنج ساله قبلی است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که در سناریویی که شامل ترکیبی از عوامل از جمله زمستان سرد، توقف کامل انتقال گاز خط لوله روسیه و کاهش دسترسی به گاز طبیعی مایع وجود دارد، ذخیره‌سازی اتحادیه اروپا می‌تواند تنها با ۲۰ درصد ظرفیت گاز خود وارد ماه آوریل (فروردین) آینده شود؛ موضوعی که می تواند عرضه این محصول را تهدید کند.

بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، کاهش مستمر ساختاری تقاضای گاز مانند بهره وری بهتر انرژی، توسعه سریع انرژی های تجدیدپذیر و نصب پمپ های حرارتی برای تضمین تعادل در عرضه گاز برای زمستان ۲۰۲۴-۲۰۲۳ مورد نیاز است.

بر اساس گزارش آژانس، تقاضای جهانی گاز طبیعی برای بازه زمانی بین سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ به ۲۰۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته که قبلا ۳۵۰ میلیارد مترمکعب بود و اروپا به تنهایی بیش از نیمی در این تجدیدنظر در تقاضای گاز نقش داشته است.
در گزارش آژانس آمده است: این امر بیانگر استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر بهره‌وری انرژی، استقرار سریع انرژی‌های تجدیدپذیرو همچنین کاهش نقش گاز طبیعی در صنعت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.