×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 10 May , 2024
ویروس بیماری تب کریمه در اردبیل در حال چرخش و مترصد بیماری‌زایی است

سرپرست اداره کل دامپزشکی اردبیل گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان وجود داشته و ویروس بیماری در حال چرخش و مترصد بیماریزایی است.

به گزارش بیان ملی آنلاین، مهدی فیضی افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که در دام علائم کلینیکی خاصی ندارد ولی در انسان بسیار خطرناک بوده و در صورت ابتلای انسانی اگر به موقع تشخیص و اقدامات درمانی انجام نگیرد می‌تواند جان فرد مبتلا را به شدت در معرض تهدید جدی قرار دهد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: مهمترین راه انتقال بیماری از طریق تماس با دام و ترشحات دام بیمار و نیز لاشه و آلایش خوراکی دام بیمار است بنابراین لازم است شهروندان به توصیه همیشگی دامپزشکی توجه نموده و از خرید گوشت و آلایش خوراکی ناشی از کشتار غیر مجاز دام که بدون مهر بهداشتی و لیبل دامپزشکی می باشند اکیدا خودداری کنند.

وی از دامداران خواست با استفاده از سموم مناسب که در تمامی داروخانه‌های دامپزشکی استان موجود است بدن دام‌ها و اماکن و جایگاه‌های نگهداری دامی را به صورت مستمر و مداوم سمپاشی کنند و از جدا سازی و له کردن کنه‌ها بر روی دام که به عنوان ناقلین این بیماری هستند به جد پرهیز کنند.

این مقام مسئول دامپزشکی استان با اعلام اینکه این بیماری در استان وجود داشته و ویروس بیماری در حال چرخش و مترصد بیماریزایی است افزود: ضمن هماهنگی شبانه روزی با دانشگاه علوم پزشکی به محض اعلام کانون بیماری دامپزشکی سریعا وارد عمل شده و نسبت به سمپاشی اماکن و جایگاه‌های نگهداری دام در مناطق آلوده اقدام کنند.

فیضی خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری و کنترل بیماری از ابتدای سالجاری ۳۸۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع جایگاه دام و ۴۵ هزارو ۸۱۴ راس بدن دام سمپاشی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.