×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 11 May , 2024
نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کل جهان  تا سال ۱۴۰۵ / سهم ایران یک میلیارد، سهم مازندران ۴۰ میلیون اصله درخت
حرمت السادات نورانی

 پایگاه خبری بیان ملی انلاین: سید علی علوی مدیر کل منابع طبیعی مازندران بیان داشت: کشور ما هفتمین تولید کننده کربن و چهل و دومین ترسیب کننده کربن است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ساری به گرمایش سالانه ۱ تا ۲ درجه کل جهان اشاره و تصریح کرد: تنها راه حل و مقابله با تولید کربن کاشت هزار میلیارد اصله درخت در کل جهان است.

وی افزود سهم ایران ۱ میلیارد اصله درخت و مازندران ۴۰ میلیون اصله طی چهار سال است که  تاکنون ۲ میلیون و ۸۰۰ اصله تولید نهال داشتیم.

علوی بیان داشت: در اداره کل منابع طبیعی مازندران- ساری سال جاری ۸ میلیون اصله نهال تولید کردیم که  ۷ میلیون و یکصد هزار نهال  قابل انتقال و کاشت در عرصه های مختلف  اعم از جنگل ها، اطراف جاده ها، پادگان ها و زمین­های زراعتی در قالب زراعت  است. و تمام نقاط کاشت و نوع نهال مشخص شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ساری افزود: این طرح  با حمایت و اطلاع رسانی اصحاب رسانه  و صدا و سیما جا افتاد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. و اگر  در عید امسال هر خانواده ها در کنار سبزه یک نهال هم بکارند اگر فقط ۵ تا ۱۰ درصد مردم ایران نهال بکارند ۴ میلیون اصله کاشته می شود اگر ۲۰ درصد آن تبدیل به درخت شود ۸۰۰ هزار درخت خواهیم داشت.

علوی  از دستگیری و انهدام سه باند سازمان یافته قاچاق چوب خبر داد و گفت: برخی‌ها مزدور قاچاقچیان افغانی بودند، پس از شناسایی ۳۰۰ تن چوب کشف و تاکنون ۵۰ نفر دستگیر شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ساری با اشاره به فواید بندهای سرشاخه‌گیر و تاثیر آن در سیل، تاکید کرد: اگر بیشتر روی آبخیزداری و آبخوان‌داری کار کنیم در بحران‌ها کمتر آسیب خواهیم دید، دنیا به جای سدسازی به این سمت رفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ساری در پایان اجرای رزمایش اقتدار یگان حفاظت، برگزاری همایش مدیریت جامع حوزه آبخیز در لفور، توزیع نهال، همایش مرتعداران سوداکوه، حضور در مرکز نگهداری جانبازان قطع نخاعی امام علی (ع) و موارد دیگر را از جمله مهمترین برنامه‌های هفته منابع طبیعی ۱۴۰۲ اعلام کرد‌.

 

 

در ادامه نشست فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت: در سال جاری در مجموع حدود ۵۷۷ هکتار از اراضی ملی ما از ید متصرفان خارج و به بیت‌المال بازگشت.

سرهنگ مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران اظهار کرد: در یازده ماهه ۱۴۰۲ هزار و ۳۹۴ فقره پرونده ماده ۴۸ یعنی حمل غیرمجاز چوب آلات جنگلی و صنعتی تشکیل و هزار، ۲۰۶ نفر شناسایی، دستگیر و میزان ۴۴۱ مترمکعب چوب آلات‌ صنعتی کشف و ضبط شد.

وی افزود: هزار و ۵۳۳ استر هیزم و ۱۷ هزار و ۱۹۰ کیلوگرم ذغال غیرمجاز در حین حمل و از کوره‌داران شناسایی و دستگیر شدند، همچنین در سال جاری ۶ هزار و ۷۶۰ گیلوگرم شناسایی و کشف چوب‌آلات قاچاق را داشتیم.

سرهنگ ذکریایی ضمن اخطار به خریداران و حاملان چوب آلات غیرقانونی در عرصه‌های کشاورزی جنگلی و کارگاه‌ها و دپوهای متخلف، اعلام کرد: در این راستا ۱۷۵ مورد اخطار به کارگاه‌های متخلف داشتیم و تعداد ۲۶ مورد هم کارگاه غیرمحاز در سطح این استان برابر دستور مقام قضایی پلمب شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت: طبق گزارش های سامانه مردمی ۱۵۰۴ ، ۴ هزار و ۳۵۳ مورد تماس فوریت‌های تخریب، آتش‌سوزی دریافت کردیم که ۳ هزار و ۵۲۹ تماس مردم صحیح بوده و موضوع گزارش بررسی شد ۸۲۴ مورد تماس فاقد صحت بودند.

وی در مورد اجرای قوانین در بخش مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز، بیان کرد: در سال جاری درخصوص اجرای تبصره ذیل ماه ۵۵، حدود ۸۲۱ فقره پرونده به مساحت ۲۰۹ هکتار اراضی جنگلی و مرتعی تشکیل و رفع تصرف شد.

سرهنگ ذکریایی با بیان اینکه تلاشمان پیشگیری است با تقویت گشت‌های شبانه‌روزی در ایام تعطیل است، عنوان کرد: حین گشت‌ها ۳۲۴ مورد ساخت و ساز غیرمحاز را در بدو کار شناسایی کردیم و مانع تخریب شدیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، ادامه داد: در راستای اجرای احکام به زمین مانده در ۱۱ماهه سال جاری حدود ۱۱۲ فقره از احکام قضایی به جای مانده را اجرا کردیم، در مجموع حدود ۵۷۷ هکتار از اراضی ملی ما در سال جاری از ید متصرفان خارج و به بیت‌المال بازگشت.

گفتنی است در تقویم جمهوری اسلامی از ۱۵ تا ۲۲ اسفند، با عنوان «هفته منابع طبیعی» نام گذاری شده است که نخستین روز این هفته، روز درختکاری است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.