×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 10 May , 2024
فرماندار ویژه کاشان:  ادامه روند برداشت‌ بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی موجب نابودی آبخوان کاشان می شود

فرماندار ویژه کاشان گفت: کاهش نزولات جوی، خشکسالی و برداشت‌ بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی باعث افت شدید ارتفاع آب در سفره‌های زیرزمینی شده و ادامه این روند موجب نابودی آبخوان کاشان می شود.

به گزارش ایرنا، محمدشریف زارعی روز سه شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان کاشان افزود: اضافه برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی در دشت کاشان ۴۰ میلیون متر مکعب آب در سال است که باید این روند اصلاح شود.

وی اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد مصرف آب در کاشان مربوط به بخش کشاورزی است و باید مواردی ازجمله آبیاری نوین، تغییر الگوی کشت و غیره مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم در این جلسه گفت: کاشان با مخاطره های طبیعی و انسانی ازجمله سیل، خشکسالی، زلزله، فرونشست زمین، آفات نباتی و حادثه های صنعتی مواجه است.

منصور شیشه فروش با بیان اینکه نرخ فرونشست زمین در دشت کاشان بین پنج تا ۱۵ سانتی متر است، گفت: از ۳۵ دشت استان اصفهان، ۲۹ دشت تحت تاثیر افت آب های زیرزمینی است و ما ۱۰ دشت پرخطر ازجمله دشت اصفهان، کاشان، گلپایگان، دامنه، داران، دشت مهیار جنوبی و شمالی و دشت فلاورجان را به عنوان دشت های پرخطر داریم.

شیشه فروش تصریح کرد: دشت کاشان منطقه بحرانی است چرا که ۶۰ درصد چاه های آن کم آب است، ۱۰۰ درصد محیط کاشان و آران و بیدگل تحت تاثیر خشکسالی است و شاهد کاهش ۳۸ درصدی بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت در منطقه هستیم

وی افزود: پهنه بندی خطر فرونشست زمین انجام شده و سازمان زمین شناسی با نصب دستگاه جی پی اس و انجام مطالعات میدانی نرخ فرونشست زمین را اعلام کرده و این نرخ در کاشان بین پنج تا ۱۵ سانتی متر است.

وی اظهار کرد: اداره امور آب کاشان باید چاه های غیرمجاز را شناسایی و با نصب کنترهای هوشمند بر روی آن ها میزان مصرف آب را مدیریت کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اداره امور آب کاشان باید تیم های گشت و بازرسی را افزایش دهد و جهاد کشاورزی هم در خصوص آموزش به کشاورزان در خصوص نحوه مصرف بهینه آب کشاورزی اقدام کند.

شیشه فروش در بخش دیگری از سخنانش افزود: تجربه های سال های قبل نشان داده که در پهنه های خشک و نیمه خشک سیلاب های فصلی ناگهانی داریم، باید از تجربه های گذشته برای پیشگیری از حادثه های آینده استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: طبق قانون وزارت نیرو موظف است که اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در خصوص سیل را داشته باشد، به تازگی دستورالعملی ابلاغ شده و وظیفه همه دستگاه ها در حوزه سیل در آن بیان شده است، وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای باید کمیته راهبری پیشگیری از وقوع سیل در استان و شهرستان ها را ایجاد کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت ۴۲ نقطه آسیب پذیر در برابر سیل در منطقه شناسایی شده که دستگاه های اجرایی باید تدابیر لازم در خصوص مهار و ایمن سازی این نقاط را پیش بینی کنند.

شیشه فروش افزود: منابع طبیعی در خصوص لایروبی و رفع رسوبات در بندهای خاکی تا پایان تابستان امسال اقدام کند چرا که رسوبات راه مسیل ها را بند آورده و با یک بارندگی سیل ایجاد می شود.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.