×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 10 May , 2024
شصت و نهمین آیین مذهبی «باداراک» در قره‌کلیسای چالدران برگزار شد

«گریگور چیف چیان» اسقف اعظم خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان روز شنبه در این مراسم با گرامیداشت شصت و نهمین سالگرد آیین مذهبی «باداراک» یا عشای ربانی، از مسوولان به دلیل ایجاد تمهیدات و امکانات لازم برای برگزاری بهتر این مراسم مذهبی قدردانی کرد.

امسال نیز نظیر سال‌های قبل، زائران و مهمانان چند روز مانده به مراسم به محل قره کلیسای چالدران آمده و در چادرهایی که آماده شده، اسکان یافتند.در این مراسم مذهبی زائرانی از کشور های مختلف به همراه اسقف اعظم به دعا و نیایش پرداخته و همچنین اقدام به قربانی کردن گوسفند برای نذری و روشن کردن شمع کردند.
آیین مذهبی عشای ربانی در قره کلیسای چالدران سالانه با حضور جمعی از مسیحیان از کشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌ شود و یکی از هفت ‌آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است؛ ریشه این آیین بین المللی به آخرین شامی بر می‌گردد که مسیح (ع) در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی با حواریون خورده و از آنجا که یکی از آنان با نام تاتاووس مقدس درقره کلیسا دفن شده، این کلیسای باستانی از اهمیت ویژه‌ای برای ارامنه برخوردار است.
ارامنه بر این عقیده هستند که تعمید فرزندانشان در نخستین کلیسای مسیح و محل شهادت حواری آن حضرت با خیر و برکت همراه است و گروه دیگری نیز فرزندان ۱۵ تا ۲۰ ساله خود را با نذر و نیت در آنجا غسل می‌دهند.

روزهای توقف خانواده ها در قره کلیسا برای برگزاری آیین باداراک متفاوت است، آنان طبق رسم باید سه روز در آنجا بمانند اما کسانی که از راه دور به آنجا رفته‌اند، گاهی بیش از سه روز می مانند و خانواده‌هایی هم که راهشان نزدیک است، شاید در روز دوم به این کلیسای باستانی بروند.به گزارش ایرنا، بنای قره‌کلیسا (کلیسای تاتائوس مقدس) جزو ۹ اثر ثبت شده جهانی ایران و پنج اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است و بیشتر صاحب‌ نظران آن را قدیمی‌ترین کلیسای جهان می‌دانند.

قره‌ کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح(ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان بر می‌گردد.
بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساخته‌اند، این نمازخانه در قرن هفتم میلادی به کلیسای بزرگ و مجللی تبدیل شده است.بسیاری از مسیحیان، فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می‌آورند و در آنجا جشن می‌گیرند، گوسفند قربانی می‌کنند و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته‌های خود را طلب می‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.