×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 10 May , 2024
اسماعیلی: جشنواره مستقلی برای کتاب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فروش کتاب به آثار کودک و نوجوان اختصاص دارد، گفت: جشنواره مستقلی برای کتاب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است، به این منظور بررسی و برنامه‌ریزی‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تکمیل است.
به گزارش بیان ملی آنلاین آیین اهدای جوایز آثار شایسته تقدیر و ناشران برگزیده چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شنبه ۲۴ تیر در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.در این مراسم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حمید پارسانیا دبیر علمی چهلمین جایزه کتاب سال، محمد حسین ظریفیان یگانه مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌ اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر و کارشناسان و فعالان فرهنگی حضور داشتند.محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه جریان فرهنگی کشور رو به جلو حرکت می‌کند، گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۸ هزار کتاب تالیف و ترجمه شده است، این کتاب‌ها برخی برای نخستین بار چاپ شدند و برخی آثاری هستند که تجدید چاپ شده اند.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه صدور مجوزها برای کتاب با قدرت انجام می‌شود، ادامه داد: شاید کمتر از دو درصد کتاب‌ها به بحث‌های کارشناسی دوباره می‌رسد، تا مورد بررسی قرار بگیرند. باید این رفت و برگشت با حداقل تاخیر، حداکثر دقت و احترام به خالق اثر انجام شود. حتی یک نویسنده نباید از این روند دلخور باشد.او درباره ادامه‌ فعالیت جایزه کتاب سال، بیان کرد: بنا بر این است که در این حوزه با نظارت و حمایت آثاری مورد تجلیل و حمایت قرار بگیرد که بتواند مسایل مرتبط با حوزه خود را حل کند. فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبتنی بر خلاقیت است.اسماعیلی با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۴۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه در بخش مجازی به فروش رسیده است، ادامه داد: این روند عدالت فرهنگی ایجاد کرد و از همه شهرها به طور یکسان توانستند از این امکانات استفاده کنند.
سرانه مطالعه برای هر ایرانی ۳۳ دقیقه، بدون درنظر گرفتن کتاب‌های ادعیه، آموزشی و کمک درسی استوزیر فرهنگ درباره سرانه مطالعه در ایران اعلام کرد: نمی‌توان گفت که اطلاعات دقیقی از سرانه مطالعه داریم اما آخرین بررسی نشان می‌دهد، سرانه مطالعه برای هر ایرانی ۳۳ دقیقه، بدون درنظر گرفتن کتاب‌های ادعیه، آموزشی و کمک درسی است.
اسماعیلی گفت: بخش عمده فروش کتاب در نمایشگاه کتاب به کتاب‌های کودک و نوجوان اختصاص دارد. باید مسئولان در وزارت ارشاد بسته کاملی را برای این منظور رونمایی کنند.
برگزیده شوندگان به قدر کافی شناسایی نمی‌شوند
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه فراخوان، گردآوری و داوری آثار کار بزرگ و پر دامنه‌ای است، گفت: چهل سال از عمر این جایزه می‌گذرد و در سطح کشوری از جوایز معتبر است، زیرا دارای دقت نظر و جایگاه علمی بالا است.یاسر احمدوند با بیان اینکه برگزیده شوندگان به قدر کافی شناسایی نمی‌شوند، ادامه داد: آثار برگزیده باید مورد اقبال بیشتری قرار بگیرند، در معاونت فرهنگی برنامه‌هایی برای معرفی بهتر این آثار تدارک دیده شده است مانند برنامه‌هایی که شبکه کتاب تولید می‌کند و به دیگر شبکه‌ها ارائه خواهد داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.