×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
تشریح فرآیند استخدام آموزش و پرورش پس از آزمون کتبی

داوطلبان پذیرفته شده در آزمون کتبی، باید برای مصاحبه و گزینش اقدام کنند تا پس از احراز شرایط از ابتدای مهر سال جاری در کلاس‌های درس به عنوان معلم حاضر شوند.

به گزارش بیان ملی آنلاین روز یکشنبه یازدهم تیر، مرحله دوم استخدام آموزگار ابتدایی و استثنایی در کشور آغاز شد و داوطلبان پذیرفته شده سه برابر ظرفیت آموزش و پرورش برای تحویل و احراز مدارکی که پیش از این در سایت اعلام کرده بودند و همچنین برای معاینات پزشکی اولیه به مراکز اعلام شده مراجعه کردند.

ما هم برای بررسی روند استخدام آموزگار ابتدایی و استثنایی به یکی از این مراکز رفتیم.
دبیرستان ماندگار شهید مدرس شهر ری میزبان داوطلبانی بود که در مرحله نخست (آزمون کتبی) آموزگاری مقطع ابتدایی و مدارس استثنایی شهرستان‌های استان تهران، حد نصاب لازم را کسب کرده بودند.
یک صف طولانی از داوطلبان پذیرفته شده در مرحله اول استخدام، در جلوی نمازخانه این مدرسه به انتظار بودند تا به نوبت وارد مرحله تطبیق مدارک شوند.

عده‌ای از طولانی بودن این روند گلایه می‌کردندو عده دیگر با اشاره به اینکه به آنها گفته شده بود از ساعت ۱۲ به مرکز مراجعه کنند؛ از انجام نشدن کارشان پس از گذشت ۲ ساعت گلایه داشتند.
برخی دیگر از داوطلبان هنوز مدارک خود را تکمیل نکرده بودند و برای گرفتن کپی مدارک خود به بیرون از مرکز جذب می‌رفتند. نبود یک دستگاه فتوکپی در مرکز جذب از مشکلاتی بود که داوطلبان را آزار می‌داد. یک جمعیت حدوداً دویست نفری از صبح روز یکشنبه یازدهم تیر به دبیرستان ماندگار شهید مدرس شهرستان ری مراجعه کرده بودند.

روح الله سعیدی منش معاون منابع انسانی و امور اداری اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در گفت‌وگو با مهر گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امروز از ۲۰۴ نفر آقا پذیرش صورت می‌گیرد که اسامی آنان از قبل مشخص و فرم‌ها از پیش تهیه شده است. این افراد بر اساس زمانبندی صورت گرفته که پیش از این هم به داوطلبان اعلام کرده بودیم به این مرکز مراجعه کردند.

وی با بیان اینکه تعدادی از داوطلبان در نوبت صبح و تعدادی از داوطلبان از ساعت ۱۲ ظهر به این مرکز مراجعه کردند؛ گفت: در برنامه امروز ۲۰۴ نفر مرد حاضر خواهند شد و فردا هم نوبت پذیرش خواهران است. برای پذیرش در این مرحله ۹۰۰ نفر آقایان انتخاب شدند که برای امروز ۲۰۴ نفر و در روزهای آینده دیگر آقایان به این مرکز مراجعه خواهند کرد. ۴۰۰ نفر در روز سه‌شنبه و ۳۰۰ نفر دیگر هم در یکشنبه هفته آینده مراجعه خواهند کرد.

پس از اینکه پزشک وضع جسمانی داوطلب را برای شغل معلمی تأیید کرد داوطلب به کمیته‌های تخصصی مصاحبه و گزینش ارجاع داده خواهد شد
سعیدی منش با بیان اینکه اینجا مرکز تشکیل پرونده است؛ گفت: در این مرحله داوطلبان باید مدارکی را که پیش از این در سایت آموزش و پرورش ثبت کرده بودند برای تطبیق به این مرکز بیاورند. در این مرکز مدارک تطبیق داده شده و کپی برابر اصل خواهد شد. ما در این مرکز شرایط عمومی داوطلب را می‌سنجیم از قبیل شرایط بومی بودن، وضعیت پایان خدمت سربازی، وضعیت فراغت از تحصیل و سایر موارد بررسی می‌شود.

معاون منابع انسانی و امور اداری اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران خاطر نشان کرد: پس از پایان این بررسی‌ها پرونده داوطلب به پزشک معتمد ارجاع می‌شود تا معاینات پزشکی اولیه صورت گیرد. پس از اینکه پزشک وضع جسمانی داوطلب را برای شغل معلمی تأیید کرد داوطلب به کمیته‌های تخصصی مصاحبه و گزینش ارجاع داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه داوطلبانی از سراسر کشور همچون کردستان، مشهد، کرمان، تهران، شهرستان‌های استان تهران به اینجا مراجعه کرده‌اند؛ گفت: این افراد اگر ده سال بومی این منطقه باشند می‌توانند از امتیاز بومی بودن استفاده کنند.

این افراد بر اساس امتیازاتی که کسب کرده‌اند به تدریج وارد مرحله جذب می‌شوند؛ افراد معرفی شده سه برابر ظرفیت مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش هستند. یعنی از هر سه نفر که بیشترین امتیازات را در آزمون کسب کردند یک نفر که بیشترین امتیاز را در مصاحبه کسب کند به عنوان نفر اول و برگزیده انتخاب خواهد شد.

معاون منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران تصریح کرد: بیشترین مشکلی که داوطلبان با آن مواجه بودند عدم فارغ التحصیلی در زمان تعیین شده بوده است. یعنی فرد در حین شرکت در آزمون کتبی همچنان هنوز دانشجو بوده است. مشکل دیگر هم عدم داشتن کار پایان خدمت در آقایان است.

در سال‌های گذشته داوطلبان پذیرفته شده در آزمون و مصاحبه‌های تخصصی همزمان با سپری کردن دوره‌های آموزشی ضمن خدمت به کلاس‌های درس هم رفتند

بهنام فرجی مسئول استخدام اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران هم گفت: وقتی که داوطلب آیتم‌های کلی را سپری کرد وارد روند استخدام خواهند شد. وی پس از گذراندن مصاحبه‌های اختصاصی وارد دوره پودمانی خواهند شد. در دوره پودمانی که در دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود داوطلب آزمایش‌های تکمیلی و طب کار را سپری خواهد کرد.

وی در خصوص اینکه چه زمانی پذیرفته شدگان به کلاس‌های درس خواهند رفت؛ گفت: اگر داوطلب حین گذراندن دوره‌های پودمانی سر کلاس برود حقوق خواهد گرفت و بخشی از سنواتش خواهد شد.

بر اساس ماده ۲۸ سازمان امور اداری استخدامی، هر جذب و استخدامی باید از طریق آزمون باشد. وقتی آزمون برگزار شد با توجه به اینکه داوطلبان پذیرفته شده دوره‌های لازم را نگذرانده‌اند؛ لازم است در دانشگاه فرهنگیان دوره‌های لازم را سپری کنند یا اگر هنرآموز باشند در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دوره لازم را بگذرانند.

فرجی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته با توجه به کمبود شدید نیرویی که در آموزش و پرورش وجود داشت معمولاً داوطلبان پذیرفته شده در آزمون و مصاحبه‌های تخصصی همزمان با سپری کردن دوره‌های آموزشی ضمن خدمت به کلاس‌های درس هم رفتند.

یعنی از ابتدای مهر هم سر کلاس درس رفتند و هم در روزهای آخر هفته در دوره‌ها شرکت می‌کردند. هنوز برای امسال تصمیمی گرفته نشده است اما به نظر می‌رسد با توجه به موج بازنشستگی زیادی که شاهد خواهیم بود؛ این اتفاق برای امسال هم رخ دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.