×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 9 May , 2024
پیشرفت بریکس  با هدف کاهش سلطه دلار آمریکا به عنوان ذخیره و ارز تجاری جهان

اریچارد ولف اقتصاد دان آمریکایی گفت: گسترش بریکس (گروه قدرت‌های اقتصادی نوظهور) با کاهش سلطه دلار آمریکا به عنوان ذخیره و ارز تجاری جهان پیش می رود.

به گزارش بیان ملی آنلاین خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ریچارد ولف اقتصاد دان آمریکایی، نوشت: گسترش بریکس و کاهش امپراتوری دلار دو روند به هم مرتبط هستند به طوری که ظهور گروه بریکس به طور مستقیم با کاهش ارزش دلار در ارتباط است.این اقتصاددان آمریکایی در گفت و گو با این خبرگزاری روسی، خاطرنشان کرد: آمریکا حدود سال ۱۹۲۰ جایگزین کشور مادر خود انگلیس به عنوان قدرت برتر امپراتوری جهان شد و اکنون تاریخ خود را تکرار می کند.

به گفته ولف، امپراتوری آمریکا به شکل انگلیس عمل نکرد و مستعمراتی در هند، آفریقای جنوبی و یا هر مکان دیگری ایجاد نکرد. اما آمریکا امپراتوری غیر رسمی تری داشت. این کشور تلاش کرد آمریکای لاتین را از سالهای اولیه شکل گیری آن کنترل کند و نحوه گسترش و کنترل آن بر جهان، از طریق برنامه های اقتصادی، معاملات سیاسی و تشکیل ائتلاف های منطقه ای بود.به گفته این کارشناس اقتصادی، امپراتوری آمریکا در حدود سال ۲۰۰۰ به اوج خود رسید اما اکنون در حال «زوال وسقوط» است.
اقتصاددان آمریکایی با بیان این که آمریکا در جنگ های ویتنام، افغانستان وعراق شکست خورده است، گفت: معلوم نیست دراوکراین چه اتفاقی رخ دهد اما من بر سر نتیجه دیگری شرط بندی نمی کنم. این جنگ بیش از هر چیز جنگ بین آمریکا و روسیه است اما مشکلات و مصائب آن در اوکراین است.

ولف گفت: در حالی که آمریکا ریاست گروه هفت متشکل از بزرگترین اقتصادهای غربی را برعهده دارد، گروه متفاوت و جدید دیگری تحت عنوان بریکس شکل گرفته است.

«بریکس اکنون ۳۳ درصد یا یک سوم از مجموعه تولید کالاها و خدمات کره خاکی را تشکیل می دهد درحالی که آمریکا و متحدانش در تولید کالاها و خدمات به زیر ۳۰ درصد یعنی حدود ۲۹ درصد از کل تولید نزول کرده اند».

این اقتصاد دان اظهار داشت که آمارهای دیگر همگی روند مشابهی را تایید می کنند و این امپراتوری دلار است که در حال سقوط است.

وی گفت: درگیری در اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه- بزرگترین صادرکننده غلات و انرژی- روند این سقوط را تسریع کرده است. اروپا و نه روسیه، بازنده جنگ اقتصادی بین روسیه و اوکراین است. ابتدا چنین قصدی وجود نداشت اما این، نتیجه چنین جنگی است. اروپایی ها باید از خود بپرسند در کدام طرف قرار دارند؟ آیا می خواهند در حمایت از آمریکا و گروه هفت، با قدرت گرفتن بریکس روند انحطاط را طی کنند یا می خواهند راه دیگری را برگزینند؟

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد، زمانی که بریتانیا از قرن هفدهم تا نوزدهم بزرگترین امپراتوری جهان را داشت، پوند استرلینگ «پول جهانی» بود. اما با ظهور ایالات متحده در قرن بیستم، دلار بر پوند سلطه پیدا کرد.

وی با اشاره به استفاده از دلار در مراودات جهانی افزود: اکنون بریکس به عنوان «بلوک اقتصادی مسلط در جهان» از گروه هفت پیشی گرفته و رقابت جدیدی آغاز شده است که با «کاهش ارزش دلار و افزایش هر جایگزینی که بریکس روی آن مستقر شود، چه پول چین یا یک ارز ترکیبی که آنها در حال تولید آن هستند، پایان خواهد یافت.

این استاد دانشگاه گفت: دلارزدایی به روندی که در حال حاضر در حال رخ دادن است، اشاره دارد؛ یعنی کاهش استفاده از دلار در تجارت بین‌الملل. بهترین نمونه عربستان سعودی است که چند هفته پیش درخواست از کشورهای دیگر برای پرداخت پول نفت به دلار را متوقف کرد و گفت این کشور اکنون پول نفت را با ارزهای دیگری مانند یوان چین قبول خواهند کرد. این بخشی از کاهش امپراتوری دلار و دلارزدایی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.