×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 12 May , 2024
رهاسازی پساب هسته‌ای نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما به اقیانوس آرام

در پی تصمیم دولت ژاپن مبنی بر رهاسازی پساب هسته‌ای نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما به اقیانوس آرام، کارشناسان نسبت به آلودگی آب های این منطقه و بروز سرطان هشدار دادند.

به گزارش بیان ملی آنلاین به نقل از شینهوا، دانشمندان نیوزلندی روز جمعه اعلام کردند که پساب هسته ای نیروگاه آسیب دیده فوکوشیمای ژاپن که قرار است براساس برنامه ریزی های اعلام شده به اقیانوس آرام سرازیر شود، می تواند منجر به بروز سرطان گردد.
جیمی کوینتون رئیس دانشکده علوم طبیعی دانشگاه ماسی در نیوزیلند در این خصوص گفت که در این پساب هسته ای، ایزوتوپ های رادیواکتیو ید-۱۳۱ و سزیم-۱۳۷ وجود دارد؛ عناصری که در پرتودرمانی مورد استفاده قرار می گیرند. این بدان معناست که این ایزوتوپ ها انرژی کافی برای مرگ و جهش سلولی را دارند. وی سپس افزود: به عبارت دیگر ایزوتوپ های موجود در این پساب هسته ای قادر به ایجاد سرطان هستند.

دانکن کوری کارشناس حقوق بین‌الملل نیز به خبرگزاری شین‌هوا گفت که چندین محصول رادیواکتیو دیگر در این پساب هسته ای وجود دارد که برای گونه‌های زنده و اکوسیستم‌ها خطرناک است. وی سپس افزود: با بالارفتن این مواد در بدن ارگانیسم های زنده و چرخه طبیعی موجود در دریا، این مواد در نهایت وارد بدن انسان می شوند. بنابراین پساب جنجالی باید تا حد امکان از اکوسیستم های طبیعی و به ویژه اقیانوس ها دور نگه داشته شود.

کوری با استناد به مدل‌سازی که حرکت آب های رادیواکتیو به شمال اقیانوس آرام را نشان می‌دهد، از جمله از طریق جذب در ماهی‌های مهاجر و پستانداران دریایی، گفت که نیوزیلند باید نگران اثرات پساب هسته ای بر اقیانوس آرام باشد.

در حال حاضر، یک هیات مستقل از کارشناسان جهانی در زمینه موضوعات هسته ای از کشورهای مجمع الجزایر اقیانوس آرام در مشورت با ژاپن بر سر برنامه های این کشور برای تخلیه پساب هسته ای در اقیانوس آرام حمایت می کنند.
کوینتون خاطرنشان کرد که این به نفع اقتصادی ژاپن است که آبراه ها در سطح قابل قبولی از تشعشعات باقی بماند تا علاوه بر تضمین امینت غذایی، ظرفیت های موجود برای تجارت بین المللی تحت تاثیر قرار نگیرد.

تصمیم ژاپن مبنی بر رهاسازی پساب هسته ای به اقیانوس آرام پس از آن صورت گرفت که ظرفیت مخازن آب های بسیار پرتوزای رآکتور نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما به بیش از ۱.۳ میلیون تن رسیده و فضا برای نگهداری آنها در حال اتمام است. بنابراین، مقامات ژاپنی بنا دارند در بهار سال آینده پس از تصفیه بیشتر ذرات رادیواکتیو، رهاسازی آب را در اقیانوس آرام آغاز کنند.
دولت ژاپن با بیان اینکه هیچ جایگزین عملی برای این رهاسازی وجود ندارد، متعهد شده که رهاسازی را با توجه دقیق به استانداردهای ایمنی هسته‌ای انجام دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.