×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024
پاک کردن صورت مسئله

 به گزارش پایگاه خبری بیان ملی آنلاین ، چند ساعت بعد از اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره پیشنهاد تعلیق شاخص‌های مرتبط با کیفیت هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس ، نوبت به وزیر کشور رسید .احمد وحیدی نیز در حاشیه نشست استانداران در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی مدارس به جهت آلودگی هوا از طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیط زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا خبر داد تا لازم نباشد در این شرایط مدارس تعطیل شود.
در همین ارتباط ،دکتر عباس شاهسونی رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ، درباره برخی اظهارات اخیر مسوولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر لزوم تغییر شاخص‌های تعطیلی مدارس ناشی از آلودگی هوا، گفت: بعضی روزها در تهران غلظت ذرات معلق PM۲.۵ بیش از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می‌شود که این یعنی غلظت ذرات معلق به حدی زیاد است که برای سلامتی مردم و بویژه گروه‌های حساس خطرناک است.
وی افزود: یکی از گروه‌های حساس کودکان هستند و این درست نیست که صرفا با تغییر شاخص آلودگی هوا، صورت مسئله را پاک کنیم. ما باید اقدام جدی برای کاهش مواجهه و کاهش غلظت آلاینده‌های هوا داشته باشیم. ای کاش وزیر محترم آموزش و پرورش پیشنهاد می‌دادند که اقداماتی نظیر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و بهبود کیفیت خودروهای تولید داخلی و… برای کاهش غلظت آلاینده‌های هوا صورت گیرد. ما هم در وزارت بهداشت تعطیلی مدارس را راهکار اصلی نمی‌دانیم، اما چاره دیگری جز این نداریم که با این کار مواجهه کودکان با آلودگی هوا را کاهش دهیم.
او تاکید کرد: مبنای رسیدن غلظت آلاینده‌های هوا به ۱۵۰ که به دنبال آن غیرحضوری شدن مدارس صورت می‌گیرد، در راستای قانون هوای پاک مصوب هیئت وزیران در سال ۱۳۹۶ است. برای تغییر این شاخص که در قانون مطرح شده است باید کمیته‌ای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا تصمیماتی با رویکرد سلامت محور اخذ کنند و نه اینکه بیاییم صورت مسئله را پاک کنیم. مگر سازمان محیط زیست که استانداردهای ذرات معلق هوا را افزایش داد، به هدف خود رسید که ما با عدم غیرحضوری کردن مدارس به هدف خود برسیم؟شاهسونی با تاکید بر اینکه اولویت وزارت بهداشت سلامت همه مردم بویژه گروه‌های آسیب پذیر از جمله کودکان، سالمندان و بیماران زمینه‌ای است، اظهار کرد: هر چه که در راستای سلامت مردم باشد وزارت بهداشت با آن موافق است و هرچه که به سلامت مردم آسیب برساند، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم با آن مخالف خواهد بود. وی افزود: از طرفی نکته حائز اهمیت این است که خوشبختانه با زیرساختی که خود وزارت آموزش و پرورش به دنبال شیوع کرونا راه انداخت و اپلیکیشن شاد را طراحی کرد، مدارس امسال هیچ وقت تعطیل نشدند و به شکل مجازی فعال بودند درحالی که سال‌های قبل که زیرساختی وجود نداشت، مدارس تعطیل می‌شدند. اما اکنون آموزش از راه دور برقرار است.
یوسف رشیدی کارشناس آلودگی هوا نیزدر واکنش به صحبت وزیر کشور مبنی بر ارائه طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیط زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا اظهار کرد: موافقت یا مخالفت ما به این طرح آورده‌ای نداشته و تاثیری بر روند کار ندارد اما در هر صورت تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا نوعی پاک کردن صورت مسئله به جای انجام اقدامات لازم بر کاهش انتشار آلودگی هوا است.
وی افزود: تغییر استانداردها برای کاهش آلودگی هوا اقدام جالبی نخواهد بود. ما باید تمام تلاش خود را صرف کاهش انتشار آلودگی کنیم تا کیفیت هوا مطلوب شود.
با تغییر استانداردها منابع انتشار ثابت و متحرک آلودگی کم نمی‌شوند و نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.
معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست درباره افزایش بیماری‌های جسمی و روحی در کودکان در پی تغییر شاخص‌های آلودگی هوا گفت: این موضوعی است که وزارت بهداشت باید به آن بپردازد اما طبیعتا تغییر استانداردها و تاثیر آن بر عدم تعطیلی مدارس وضعیت مطلوبی را به جهت ابتلا به بیماری‌ها برایمان ایجاد نمی‌کند. استانداردها برای جلوگیری و کاهش صدمات آلودگی هوا بر جسم و روح انسان وضع شده‌اند و تغییر آن‌ها تبعاتی در پی دارد.
این کارشناس آلودگی هوا در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا تردد سرویس‌های فرسوده مدارس باعث افزایش آلودگی هوا نخواهد شد؟ توضیح داد: می‌توان استاندارد را تغییر داد اما باید از طرف دیگر به صورت همزمان برای کاهش منابع انتشار آلودگی هوا اقدامات لازم را انجام داد. در غیر این صورت وضعیت نامطلوب‌تر نیز خواهد شد.
رشیدی ضمن بیان اینکه موضوع مهم کاهش منابع تولیده کننده آلودگی است، تاکید کرد: تغییر استاندارد و ساده کردن آن، حساسیت نسبت به آلودگی هوا را نیز کاهش می‌دهد. عمدتا نگاه ما به استانداردهای سازمان محیط زیست آمریکا و سازمان بهداشت جهانی است که این وضعیت را گزارش می‌کند. تغییر استاندارها صرفا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های ذی‌ربط است اما نباید حساسیت را نسبت به آلودگی هوا کاهش دهند.
محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیزبه به پیشنهاد وزرای آموزش و پرورش و کشور برای تغییر شاخص آلودگی هوا با هدف تعطیل نشدن مدارس واکنش نشان داد وگفت: تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس را پاک کردن صورت مساله دانست و گفت که دولت به جای این کارها، قانون هوای پاک را اجرا کند.
محسنی بندپی گفت: از اظهارنظرهای وزرای آموزش و پرورش و کشور برای تغییر در استاندارهای شاخص آلودگی هوا و همچنین تعلیق این شاخص ها به عنوان ملاکی برای تعطیلی مدارس متاسفم.وی ادامه داد: این دو دیدگاه به معنای پاک کردن صورت مساله است به ویژه اینکه به وزیر کشور برای اجرایی شدن قانون هوای پاک هم ماموریت داده شده است؛ انتظار می رود وزیر کشور به سمت اجرای قانون هوای پاک رود تا اینکه در راستای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا حرکت کند.
وی با اشاره به مخالفت وزارت بهداشت با تغییر استانداردهای آلودگی هوا جهت تعطیل نشدن مدارس گفت: دولت به جای اینکه بخواهد استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس را افزایش دهد، برای اجرای قانون هوای پاک تلاش کند.محسنی بندپی با طرح این پرسش که نتیجه افزایش شاخص آلودگی هوا چیست؟ گفت: مگر با افزایش استانداردهای شاخص آلودگی هوا می‌توان آلودگی هوا را کنترل کرد؟ طبق آمارها میزان این شاخص در اراک به ۵۰۰ رسیده است؛ آیا آقایان می خواهند شاخص را از ۱۵۰ به ۵۰۰ برسانند و آن را ملاک تعطیلی مدارس قرار دهند؟ قرار است این شاخص تا چه اندازه ای تغییر کند؟

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.