×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024
۱۶۴ پروژه در حوزه بهداشت و درمان در استان خوزستان در حال اجراست

بیان ملی آنلاین: رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت : نگاه اصحاب رسانه به حوزه درمان نگاه پیشگیرانه باشد چرا که پیشگیری اسان تر وکم هزینه تر از درمان است .
دکتر محمدحسین سرمست در نشست خبری که امروز (اول اردیبهشت‌ماه) به مناسبت هفته سلامت در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه را درنوروز امسال ۲۹۷ هزار نفر اعلام و تصریح کرد : طبق برنامه ریزی های انجام شده تقزیبا تمام کلینیک هاو بیمارستان های دولتی ما فعال و به مردم خدمات درمانی ارائه کردند .
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد : چهارشنبه سوری امسال شاهد کاهش ۲۵ درصدی حوادث و مراجعه بیماران به مراکز درمانی بودیم و اصلا موردهای قطع عضو هم نداشتیم .
دکتر سرمست به بیان گزیده ای از دستاوردهای معاونت بهداشت در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت : تعداد خدمات ارائه شده به مراجعین بالغ بر ۲۸ میلیون خدمت بود و کاهش مرگ ومیر مادران باردار از ۱۹ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ مورد در سال ۱۴۰۲ رسید .
وی تامین و توزیع دارو در خانه های بهداشت عشایری و روستایی و مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز را بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال و تعداد واحدهای ارایه خدمت و احداث و راه اندزی شده را ۲۷ مورد خواند .
دکتر سرمست گفت : ۱۶۴ پروژه در حوزه بهداشت و درمان در استان خوزستان در حال اجراست که اگر این پروژه ها تکمیل و به زنجیره حوزه درمان بییوندند کمک شایانی به حوزه سلامت و درمان به مردم خواهند کرد.
این مقام مسئول همچنین از کاهش آمار مرگ و میر های حاصل از تصادفات در نوروز امسال خبرداد و گفت : شاهد کاهش ۱۲ درصدی مرگ و میر حاصل از تصادفات نسبت به سال های گذشته بودیم .

زمانی نظارت ها موفق است که همکاری و مشارکت مردم را داشته باشند
دکتر سرمست آمار مراکز جامع سلامت را در خوزستان ۴۲ مرکز خواند بیان کرد : زمانی نظارت ها موفق است که همکاری و مشارکت مردم را داشته باشند . وقتی مردم تخلف را بپذیرند هیچ کاری نمی توان کرد و نظارت ها موثر نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که باید مورد ارزیابی قرار گیرد ،کارهای زیرساختی و رعایت شاخص های هر سازمان است عنوان کرد : یکی از راههای افزایش سطح سلامت مردم این است که با حقوق قانونی خود آشنا و مطالبه گر هم باشند و افزایش آگاهی مردم و پیگیری رفع نواقص بودن در این عرصه کارساز است .
دکتر سرمست ، به بیان اهمیت ایجاد زیرساخت‌ها و لزوم فعالیت در این حوزه پرداخت و تصریح کرد : با اقدامات انجام‌شده در حوزه نیروی انسانی، متوسط ضریب پرستار نسبت به تخت در خوزستان از ۰.۵ به ۰.۷ رسیده است.
وی به سوال ما درخصوص علت مراجعه مردم به مراکز درمانی خارج از استان اینگونه پاسخ داد : بیشترین تجهیزات درمانی و خدمات رسانی را در استان بویژه در شهرهای بهبهان ، ماهشهر ، دزفول ، آبادان و … داریم و زمینه خدمات درمانی تخصصی فراهم شده اما ممکن است برخی شهروندان بنا به شرایط خود تمایل داشته باشند خدمات را از خارج استان دریافت کنند ولی این به معنای نبود امکانات وعدم ارائه خدمات درمانی تخصصی نیست .
دکتر سرمست خاطر نشان کرد : سالهای گذشته به علت نبود برخی تجهیزات برخی پزشکان بیماران را به مراکز درمانی خارج از استان ارجاع می دادند اما این مشکلات مرتفع شده و البته ممکن است هر استان در یکی از رشته های تخصصی پزشکی فعالتر و بهتر عمل کند همچنانکه خوزستان در زمینه رادیوتراپی از دیگر استان ها جلوتر و فعال است و از سایر استانهای همجوار درخواست ها برای ارائه خدمات پزشکی وانواع جراحی ها زیاد است.
وی همچنین در خصوص علت مهاجرت برخی پزشکان درکل کشور گفت : پزشکان و اعضای کادر درمان در کشور شاکی هستند که تعرفه های پایین نظام سلامت است و با نرخ تمام شده خدمات درمانی تفاوت بسیار زیاد دارد .همانطور که دیدیم هم با وجود موافقت ۴۶ درصدی شورای عالی بیمه برای تعرفه های تشخیصی درمانی پزشکان اما هیات وزیران با افزایش میانگین ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی برای سال ۱۴۰۳ موافقت کرد این خود باعث میشود برخی پزشکان به علت مشکلات اقتصادی ترجیح دهند مهاجرت کنند .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.