×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
توجیهات عجیب و غریب جنایت زیست محیطی در جنگلهای هیرکانی /پیمانکار با اعمال نفوذ در شرکت برق مجوز گرفته است

قطع درختان در احداث پارکینگ مجموعه گردشگری الیمالات واکنش های فعالاریست محیطی را در بر داشته،اما اظهار نظر معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی حساسیت ها به این موضع و مسئولیت اجتماعی این سازمان را نسبت به محیط زیست زیر سوال برده است.

اظهارات عجیب معاون سازمان منابع طبیعی از قطع درختان جنگل هیرکانی/پیمانکار با اعمال نفوذ در شرکت برق مجوز گرفته است
«نقی شعبانیان» معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در توجیه اینکه منابع طبیعی در جریان قطع درختان جنگل الیمالات نبوده است گفته: قطع گسترده درختان جنگل‌های هیرکانی در اطراف «سد الیمالات» شهرستان نور استان مازندران به‌منظور ایجاد پارکینگ، توسط یک مجموعه گردشگری بوده است،سرمایه گذار این مجموعه خصوصی مجوز برداشت نهال‌های اطراف آب‌بندان توسط شرکت توزیع برق مازندران داده شد.

اظهارات عجیب معاون امورجنگل سازمان منابع طبیعی
وی در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: اداره‌کل منابع طبیعی شرق مازندران، مخالف صاف کردن زمین و ایجاد پارکینگ در داخل عرصه‌های جنگلی بود، پیمانکار بخش خصوصی وقتی مخالفت اداره‌کل منابع طبیعی را دید، دست به دامن شرکت توزیع برق مازندران شد، زیرا در محدوده مورد نظر سیم‌های برق فشار قوی عبور می‌کند و طبق قانون، شرکت برق مجوز دارد نهال‌هایی که قطر آن‌ها کمتر از ۷.۵ سانتی‌متر است و در زیر این سیم‌ها قرار دارند را برداشت کند تا این نهال‌ها تبدیل به درخت نشوند و به سیمهای عبوری آسیب نزنند. البته اگر قطر یک درخت از ۷.۵ سانتی‌متر بالاتر باشد، شرکت توزیع برق برای قطع آن باید از منابع طبیعی مجوز بگیرد، اما نهال‌های کوچکتر را می‌تواند بدون مجوز منابع طبیعی هم برداشت کند.
قطع درختان و تاثیر آن بر گرمایش زمین
مهدی زارع دانشمند زمین شناس در گفتگویی از تاثیر قطع ۴ هزار درخت در جنگل های الیمالات مازندران و تاثیر آن بر گرمایش زمین چنین گفته است:قطع این حجم از درخت به افزودن سالی ۲۷.۵ تن کربن خالص به اتمسفر می انجامد.درختان ریه های زمین و دستگاههای تولید اکسیژن هستند که حیات بر کره زمین بر مبنای آن شکل گرفته است.

جنگلی که ثبتِ یونسکو است!
این در حالی است که ارزش محیط زیست نزد مردم دنیا آنقدر بالاست که بیابانها را با کاشت نهال به جنگل تبدیل می کنند و برای ساختن آینده زمین باید نهال کاشته شود تا روزی جنگل شود وگرنه که هر ارگانی با قانون های نوشته شده به دست انسانها می تواند منابع طبیعی را به نابودی بکشاند. نهالی که هنوز به اندازه کافی رشد نکرده که مزاحمتش برای سیمهی برق اثبات شود چطور در مردو آن تصمیم گرفته شده است که اگر قطع نشود به سیمهای برق برخورد می کند در نهایت در این صورت هم با حرص و کوتاه کردن شاخه های آن می توان این ریه های زمین را به نحو احسن تگهداشت ،نه اینکه با یک پیش داوری و به نفع موقت یک سرمایه گذار رای به قطع آنها داد.

واکنش های فعالان محیط زیست
در این رابطه زهرا کشوری،خبرنگار و فعال محیط زیست در صفحه ایکس با انتشار متنی درحساب کاربری خود به این موضوع اینچنین واکنش نشان داد: در تخریب جنگل ‌های ثبت جهانی هیرکانی در الیمالات فقط بیش ۴ هزار اصله درخت قطع نشده خاک جنگل هم برداشت شده. پروژه با ورود دادستان مازندران به ماجرا متوقف شده. در مرحله اول باید خاک به منطقه برگرده.

ورود هر گونه خودرویی در بستر جنگلها می تواندخسارات زیادی به بار آورد .خاک باروز جنگلهای هیرکانی ارزش بالایی دارد و هیچ اقدامی به بهانه توسعه نمی توان توجیه این جنایت زیست محیطی باشد.ضمن اینکه این جنگل در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده و هر گونه دخل و تصرفی در آن خلاف قوانین بین المللی است.سازمان منابع طبیعی باید از این سرمایه ها حفاظت کند و اجازه ندهد ارگانها به نفع شخص یا ارگانی آن را تخریب کنند.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی در بخشی از گفته هایش ادعا کرده:پیمانکار خصوصی طرح گردشگری آب‌بندان الیمالات برای ایجاد پارکینگ در محدوده‌ای که زیر سیم‌های برق فشار قوی واقع شده و تعداد کمی نهال در آن وجود داشته، از شرکت توزیع برق مازندران مجوز گرفته است، ولی برای این منظور، در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ لودر و بولدوزر وارد جنگل کرد و بخشی از زمین‌های تحت اجاره خود را صاف کرد. این کار قطعا خلاف قانون است، چون هیچ‌کس حق ندارد که بخشی از زمین‌هایی را که به عنوان عرصه‌های جنگلی محسوب می‌شوند، حتی اگر هیچ نهالی در آن وجود نداشته باشد، با لودر تخریب کند، چون خاک جنگل و گونه‌های گیاهی مختلفی که در آن رویش کرده است، از نظر اکولوژیکی مهم است و نباید با صاف کردن زمین، حیات یک عرصه جنگلی را به خطر بیندازیم.

یک فعال زیست محیطی دیگری در این باره درحساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است:«منابع طبیعی درحالی که خودش متهم در پرونده تخریب بخشی از جنگل‌‎ های هیرکانی در الیمالات است و باید بخاطر بی‌توجهی به نگهداشت این جنگل ثبت ‎یونسکو پاسخ بدهد که امروز گفته:درختی قطع نشده،نهال بودند با قطر کمتر از ۷٫۵سانتیمتر!»

توجه کنید این سخنان معاون منابع طبیعی است!

‌ضمن اینکه تاکید کرده،پیمانکار بخش خصوصی وقتی مخالفت اداره‌کل منابع طبیعی را دید! دست به دامن شرکت توزیع برق مازندران شد و از آنها مجوز گرفت!

باید کارت صدآفرین برای سازمان منابع طبیعی کشور صادر کنیم که همچون عقاب بالا سر نگهداری منابع ملی است و حواسش چهارچشمی به جنگل هاست.

آقای شعبانیان معاون امورجنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور،یعنی دادستان و منابع طبیعی استان متوجه قطع نهال زیر ۷٫۵سانتیمتر نشده بودند که دستور پلمپ دادند!

پس جا دارد به پیمانکار خسارت هم بدهید!

سازمان شما و میراث فرهنگی و حال گویا سازمان برق در این خصوص باید پاسخگو باشند.

ورود مدعی العموم به الیمالات
یک نماینده مجلس در واکنش به قطع درختان در جنگل های الیمالات به رکنا گفته:آسیب وارد کردن به جنگل ها برای اجرای پروژه های گردشگری باید از طریق مجاری قانونی که چنین مجوزهایی می دهند مطالبه شود،مانند وزارت میراث فرهنگی و منابع طبیعی و وزات کشاورزی که چگونه برای راه انداز و توسعه یک پروژه اجازه خسارت وارد کردن به جنگلها را داده اند.
وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضا باید به تعرض به اراضی ملی توجه داشته باشد افزود: در سال گذشته هم شاهد مواردی از این دست بودیم که مراتع و جنگل هایی که در اختیار حاکمیت است مورد تعرض قرار گرفته،در این موضوعات دستگاه قضا به عنوان مدعی العموم باید مانع بروز خسارات بیشتر به منابع طبیعی شود و با مشاهده چنین مواردی اقدامات لازم را داشه باشد.
ایلنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.