×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 8 July , 2024
رییس جمهور برزیل: باور دارم پوتین می تواند به راحتی به برزیل سفر کند

رییس جمهور برزیل که قرار است کشورش میزبان نشست سال آینده سران گروه ۲۰ باشد، از هم اکنون با دعوت از رییس جمهور روسیه برای شرکت در نشست ریودوژانیرو، اطمینان داد تا زمانی که او در مقام خود باشد، پوتین در برزیل دستگیر نخواهد شد.

به گزارش بیان ملی آنلاین از الجزیره، رئیس‌جمهور برزیل در نشست سران کشورهای عضو گروه ۲۰ در دهلی نو اعلام کرد رییس جمهور روسیه به نشست گروه ۲۰ در ریودوژانیرو در سال آینده دعوت خواهد شد.
لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، با بیان این که ” باور دارم پوتین می تواند به راحتی به برزیل سفر کند”، افزود: ولادیمیر پوتین رئیس روسیه در صورت شرکت در نشست گروه ۲۰ سال آینده در ریودوژانیرو، در برزیل دستگیر نخواهد شد.وی گفت: آن چه می توانم به شما بگویم این است که مادامی که من رئیس جمهور برزیل باشم و او به برزیل بیاید، هیچ راهی وجود ندارد که دستگیر شود.

رییس جمهور برزیل در شرایطی درباره دستگیر نشدن پوتین صحبت می‌کند که دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در ماه مارس حکم بازداشت پوتین را صادر کرد و او را به جنایت جنگی و اخراج غیرقانونی صدها کودک از اوکراین متهم کرد. روسیه این اتهام را که نیروهایش در جنایات جنگی دست داشته اند یا کودکان اوکراینی را به زور گرفته اند را با قاطعیت رد کرده است.

داسیلوا اضافه کرد: قصد دارد در نشست بلوک کشورهای در حال توسعه بریکس که قرار است قبل از نشست ریو در روسیه برگزار شود، شرکت کند.پوتین بارها از گردهمایی های بین المللی صرف نظر کرد و در گردهمایی گروه ۲۰ در دهلی و همچنین در نشست سران بریکس در ژاپن حضور نداشت و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه را به این کشور فرستاد.برزیل یکی از امضاکنندگان اساسنامه رم است که منجر به تأسیس دادگاه کیفری بین‌المللی شد.
روز شنبه، کشورهای گروه ۲۰ بیانیه پایانی را به تصویب رساندند که در آن از محکومیت روسیه به دلیل جنگ در اوکراین پرهیز شد اما از همه کشورها خواست تا از زور برای تصرف سرزمین دیگری استفاده نکنند.این اجماع غافلگیرکننده بود زیرا گروه ۲۰ عمیقاً بر سر جنگ در اوکراین اختلاف نظر دارد و کشورهای غربی پیشتر برای محکومیت شدید روسیه در بیانیه رهبران فشار می آوردند، در حالی که دیگران خواستار تمرکز بر مسائل اقتصادی گسترده تر بودند.
در این بیانیه آمده است: ما از همه کشورها می‌خواهیم که از اصول حقوق بین‌الملل از جمله تمامیت ارضی و حاکمیت، حقوق بشردوستانه بین‌المللی و سیستم چندجانبه جهانی که از صلح و ثبات محافظت می‌کند، حمایت کنند.

بیانیه می افزاید: ما (گروه ۲۰) از همه ابتکارات مرتبط و سازنده که از صلح همه جانبه، عادلانه و پایدار در اوکراین حمایت می کنند، استقبال می کنیم.این بیانیه استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته ای را غیرقابل قبول دانست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.