×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 5 July , 2024
راه های جلوگیری از لجبازی ها در روابط زناشویی

بیان ملی آنلاین: به جای شکایت از دیگران درخواست کنید، شکایت بر گذشته متمرکز است و موجب ناامیدی می شود چون گذشته غیر قابل تغییر است، اما درخواست کردن بر خواسته شما انگشت می گذارد و متمرکز بر آینده است و برای بهبود شرایط راه حلی پیشنهاد می کند.

گاهی شکایت ها به صورت سوال مطرح می شوند . مانند (چرا نمی تونی …؟) و بیشتر قضاوتی است، اما برخی سوالات مانند ((مایلی این کار رو که من دوست دارم با هم انجام بدیم؟)سوالی است واقعی که ممکن است پذیرفته شود ، رد شود یا به بحث گذاشته شود و در نهایت سوالی است که نشانه درخواست از فرد و به نوعی پیشنهادی است.

برای آنکه بتوانیم به دیگران عشق بورزیم ابتدا باید این موضع گیری را کنار بگذاریم که راه درست راه من است؛ باید بتوانیم منطق حاکم برذهن مخاطب خود را درک کنیم، در قالب او جای بگیریم و احساسات او را تجربه کنیم .

عشق واقعی از زمانی آغاز می شود که انسان به دور از نیاز و توقعات خود ، متفاوت بودن دیگران را بفهمد و به آن احترام بگذارد و عشق پایدار، چنین عشقی است، حتی اگر ویژگی های مخاطب همیشه مطابق میل و یا در جهت رفع نیازهای ما نباشد.

اگر بتوانید به جای انتقاد کردن ازهمسرتان  به او پیشنهاد بدهید اثر بخش تر خواهد بود و باعث می شود که گفت و گو به دعوا ختم نشود، مثلا به جای اینکه بگوییم چرا مرا به تفریح نمی بری به او بگوییم وقتی مرا به تفریح می بری حالم خوب می شود، یا به جای اینکه بگویید چرا دیر آمدی به خانه ؟تا حالا کجا بودی؟می توانید بگویید نگرانت شدم اتفاق خاصی افتاده بود که دیر آمدی ؟

زوجین باید هنگام پیدایش مشکلات فقط در مورد آن مشکل با همسرشان صحبت کنند، در واقع ایجاد یک خانواده خوشحال به عواملی انسانی مانند کیفیت زمان و انرژی که ما برای روابط خود با همسر، فرزندان و سایر اعضای خانواده اختصاص می دهیم بستگی دارد، همچنین برای ساختن یک خانواده خوشحال باید در ابتدا یک محیط خانوادگی ایجاد کنیم که در آن بتوانیم در فضایی سرشار از اعتماد با اعضای خانواده ارتباط برقرار کرده و از آن ها پشتیبانی کنیم.

بنابراین معیارهای اصلی شناخت یک خانواده خوشحال عبارتند از: محیطی مثبت و سرشار از عشق. چنین فضایی موجب رشد کودکانی متعادل از لحاظ روحی و جسمی می شود و در نتیجه این کودکان به راحتی تحت تاثیر رفتارهای افراطی و ناخوشایندی مانند خشونت و جنایات دیگر قرار نمی گیرند.

چند نکته که در زندگی مشترک باید رعایت شود:

*همسرتان را با وجود تفاوت ها همانطور که هست بپذیرید و از تلاش برای تغییر او دست بردارید.

*کاری کنید که وقتی همسرتان در کنار شماست احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد.

*در برخورد و ارتباط با همسرتان دقت به خرج دهید(مهارت ارتباط موثر را یاد بگیرید)

*برای داشتن زندگی عاشقانه و رمانتیک وقت و انرژی صرف کنید.

*به نیازهای جسمی و روحی همسرتان توجه کنید.

*شاد باشید و مسئولیت شادی خود را به عهده بگیرید.

*احساسات خود را بشناسید و به آنها بها بدهید و با همسرتان درباره آنها صحبت کنید.

همان طور که یک زن آرامش بخش و التیام بخش خستگی های همسرش است یک مرد هم باید برای همسرش چنین باشد پس سعی کنید همسرتان را درک کرده و نقش خود را به خوبی ایفا کنید و او را درسختی ها و ناراحتی ها همراهی کنید.

تهیه کننده: کارمند نرگس رضازاده، کارشناس ارشد روانشناسی- مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری ۱۲ بابلسر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.