×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024
در صورتیکه جنگ به خاک روسیه کشیده شود، حمایت قدرت‌های بزرگ را از دست می‌دهیم

زلنسکی اعتراف کرد اگر میدان نبرد در جنگ، به خاک روسیه کشیده شود، اوکراین با خطر از دست دادن حمایت نظامی برخی از «قدرت های بزرگ» روبرو می‌شود.

به گزارش بیان ملی آنلاین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با یک رسانه محلی کشورش در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند جنگ باید به روسیه کشیده شود، گفت: خطر بزرگی وجود دارد اینکه که ما (اوکراین) قطعا تنها می‌مانیم.به گفته زلنسکی اوکراین در تلاش است روابط خود را با کشورهایی که هم از همان آغاز جنگ از اوکراین حمایت کردند و هم با کشورهایی که «تاریخ مشترک» نداریم، بهبود بخشد و برای گروه دوم ورود ما به خاک روسیه یک مشکل است یک مسئله دردناک.”

زلنسکی گفت: اگر من عمداً نیروهایم را هدایت کنم و تصمیم بگیرم به خاک روسیه بروم، مطمئن باشید که این کشورها با من نخواهند بود. و سپس باید به این فکر کنید که اکنون چه چیزی برای مردم و اوکراین مهم‌تر است.او تاکید کرد که مایل است انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در اوکراین در سال ۲۰۲۴ برگزار شود، اما این امر مستلزم تغییرات قانونی، بودجه شرکا و ناظران بین‌المللی حتی در خط مقدم است.

رئیس‌جمهور اوکراین اعتراف کرد که موضوع انتخابات در اوکراین می‌تواند «اختلافاتی را در حمایت آمریکا را اوکراین ایجاد کند» و استدلال مطرح شده این است که آمریکا حتی در زمان جنگ انتخابات برگزار کرده است. اما برگزاری انتخابات در زمان جنگ براساس قانون در اوکراین ممنوع است. منطق آنها این است که اگر شما از دموکراسی محافظت می‌کنید، پس باید به این محافظت حتی در زمان جنگ فکر کنید. انتخابات یکی از محافظت‌ها است. اما دلیلی وجود دارد که چرا انتخابات در زمان جنگ در قانون ما ممنوع شده است -اینکه برگزاری آن در این شرایط بسیار دشوار است.

او افزود: با فرض اینکه نمایندگان مجلس ما آماده باشند، پس ما نیاز به تغییراتی در قانون و قانون انتخابات داریم تا آن را به سرعت انجام دهیم – این مرحله شماره یک است. من به سناتور لیندسی گراهام گفتم فرض کنید شما حاضرشدید ۵ میلیارد به من بدهید، چون من نمی‌توانم ۵ میلیارد از بودجه بگیرم، برای اینکه انتخابات برگزار کنم، خب به این ترتیب اگر آمریکا همراه با اروپا از ما حمایت مالی کنند [آنگاه اوکراین انتخابات برگزار خواهد کرد ]. متاسفم، من چیزی نمی‌خواهم. من حاضر نیستم انتخابات عاریه‌ای برگزار کنم. من پولی را که بابت سلاح می‌گیرم به انتخابات اختصاص نمی‌دهم. این در قانون پیش‌بینی شده است. اما اگر شما این حمایت مالی را به من بدهید و اگر نمایندگان مجلس به این درک رسیدند که ما باید این کار را انجام دهیم، سریع قانون را تغییر می‌دهیم… و مهمتر از همه، بیایید با هم ریسک کنیم. اما چگونه؟ ناظران باید باشند.

زلنسکی گفت: به گراهام گفتم: من و شما باید ناظران را به خط مقدم بفرستیم تا برای خودمان و همه دنیا انتخابات قانونی داشته باشیم و این کاملاً منصفانه است.رئیس‌جمهور اوکراین افزود که غرب، در درجه اول اروپا، باید فرصت رای دادن را برای ۷ میلیون پناهنده اوکراینی فراهم کند، زیرا اوکراین چنین قابلیت‌های زیرساختی را ندارد و پناهندگان نباید از حق رای محروم شوند.زلنسکی می‌گوید که هنوز کسی به او طرحی نداده که چگونه انتخابات را برای پرسنل نظامی در خط مقدم و برای پناهندگان در خارج از کشور سازماندهی کند.

او گفت: به او (گراهام) گفتم که هیچ رازی ندارم. حاضرم با صراحت و علنی در این باره صحبت کنم.

زلنسکی در پاسخ به این سوال که این “قرارداد اجتماعی” چقدر می‌تواند طول بکشد – ۳، ۵، ۷ سال؟ گفت که دوست ندارد تا این حد صبر کند. او افزوود: بنابراین، احتمالا این تنها راه نجات است. من نمی‌خواهم تصور کنم که ما ۳، ۵، ۷ سال بدون انتخابات زندگی کنیم. من نمی‌خواهم مقامات این نگرش را داشته باشند. واقعا می‌خواهم یک انتخابات برگزار کنم. من می‌خواهم این کار را انجام دهم – هر زمان که لازم باشد، شاید ظرف یک سال.

رئیس جمهور اوکراین با اشاره به وضعیت رژیم صهیونیستی گفت، اوکراینی‌ها باید زندگی به همراه درگیری را یاد بگیرند و به یک درگیری طولانی مدت عادت کنند.زلنسکی در ادامه افزود: «ما باید زندگی به همراه درگیری را یاد بگیریم. ما نیاز به یادگیری داریم. اسرائیل هم در جنگ است. موقعیت بستگی به این دارد که چه جنگی باشد.»

وی با این اشاره به وضعیت رژیم صهیونیستی، ادامه داد: ما آماده ادامه جنگ در مدت بسیار طولانی هستیم و در عین حال تعداد تلفات را کاهش می‌دهیم. برای مثال درست مثل اسرائیل. ما می‌توانیم به این شیوه زندگی کنیم. اما با این حال، کی‌یف برخلاف اسرائیل، جنگ را به خاک دشمن نمی‌کشاند زیرا در این صورت خطر بزرگی وجود دارد که اوکراین حمایت متحدان خود را از دست بدهد و تنها بماند.

زلنسکی همچنین اذعان کرد: البته اوکراین باید بداند که شاید به مرحله‌ای برسد که به تنهایی بخواهد تصمیم گیری کند. به هر حال این اتفاق می‌تواند رخ دهد.

رئیس‌جمهور اوکراین در قسمت دیگری از مصاحبه‌اش مجددا با اشاره به رژیم صهیونیستی، از علاقه و اشتیاق خود جهت دریافت تضمین‌های امنیتی از واشنگتن صحبت کرد و افزود: «سبک اسرائیلی… ما احتمالا دقیقا همین سبک را دریافت خواهیم کرد. سبک اسرائیلی شامل تسلیحات، فناوری، آموزش و حمایت مالی می‌شود.»

ولودیمیر زلنسکی روز پنجشنبه از مردم کشورش جهت مبارزه برای «آزادی» تشکر و قدردانی کرد و در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ما امروز سی و دومین سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیریم. استقلال اوکراین؛ تعطیلاتی برای مردم آزاد.»زلنسکی در ادامه مصاحبه‌اش از «سپتامبر پربار» خبر داد و گفت: اوکراین آماده‌سازی فعالیت‌های پربار و کارآمد خود را برای ماه سپتامبر آغاز کرده است. اول از همه دفاع ما و بسته‌های دفاعی جدید مد نظر است. بعد از آن بحث تضمین‌های امنیتی مطرح می‌شود. علاوه بر این‌ها، ما اوکراین را برای شرکت در رویدادهای بین‌المللی از جمله مجمع عمومی سازمان ملل آماده می‌کنیم. همچنین امنیت جهانی غذا از دیگر اولویت‌های ما است و چندین نشست و جلسه در این خصوص در دستورکار است. «جهان جنوب» صدای اوکراین را خواهد شنید و ما زمینه یک ارتباط جدید را فراهم می‌کنیم. یک جهان متحد، قوی‌تر از یک متخاصم است. در ماه سپتامبر شاهد اتحاد بیشتری خواهیم بود.

وی افزود: اوکراین فرصت‌های خوبی از فناوری گرفته تا کشاورزی دارد. اکنون مسیر جدیدی که ما در آن شماره یک هستیم، «حوزه امنیت» است. این مسئله ارزش حائز اهمیتی دارد که ما آزمایش‌کننده و به معنای واقعی کلمه در استفاده از انواع بسیاری از تسلیحات پیشرو هستیم. من فکر می‌کنم که ما در حوزه فناوری نظامی و فناوری دیجیتال دست کم در قاره اروپا شماره یک خواهیم بود.به گفته رئیس‌جمهور اوکراین، شرکای خارجی نمی‌خواهند پرسنل‌هایشان وارد جنگ اوکراین شوند. او در این خصوص تصریح کرد: ما هم به چنین چیزی نیازی نداریم زیرا آن وقت این جنگ تبدیل به جنگ ناتو، جنگ‌جهانی سوم خواهد شد. ما در مسیر عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی ناتو، به تضمین‌های امنیتی نیاز داریم. شاید بعدا این تضمین‌ها کاهش پیدا کنند و یا برخی کشورها از دادن چنین تضمین‌هایی خودداری کنند اما ما اکنون در مسیر عضویت خود به چنین تضمین‌هایی احتیاج داریم.

زلنسکی همچنین در خیال خود چنین تصور می‌کند که اگر نیروهای کشورش به مرز اداری با کریمه برسند، می‌توانند به‌واسطه ابزارهای سیاسی، روسیه را به سوی «غیرنظامی کردن کریمه» سوق دهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.