×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024
گلخانه داران ناامید: فقط حمایت‌های دولتی و تسهیلات ارزان قیمت‌می‌تواند به دادمان برسد

توجه به احداث گلخانه‌ها در مازندران برای دست یافتن به اشتغال پایدار و متناسب با طبیعت این استان در سال‌های اخیر موجب شده است که شاهد رشد قابل توجهی در این بخش باشیم، اما نبود برخی زیرساخت‌ها و بازار فروش تولیدکنندگان را نگران و کرده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از مازندران، استان مازندران با دارا بودن ۵۰۹ هکتار کشت گلخانه‌ای، سهم زیادی در تولیدات گلخانه‌ای دارد و می‌تواند نقش بسزایی در اشتغال زایی ایفا کند، اما فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها و بازار فروش مساله‌ای است که تولیدکنندگان این عرصه را با مشکل مواجه ساخته است.

مازندران به لحاظ دارا بودن زمین‌های ارزشمند و خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب ظرفیت مناسبی را در بخش کشاورزی دارد و در این راستا کشت گل و گیاه در مازندران در سال‌های گذشته رونق گرفته و موجبات تحول در اشتغال زایی شده است.
با توجه به همه این موارد و شرایط خاص در تولیدات گیاهان دارویی، نبود بازار، هزینه‌های بالا، عدم‌ حمایت‌های دولتی موجب افزایش نارضایتی در بین‌ گلخانه‌ داران‌ مازندرانی شده است.

تعدادی از گلخانه داران مازندرانی با اعلام نارضایتی از عدم وجود بازار فروش مناسب و تحت الشعاع قرار گرفتن اشتغال بر این باورند که با توجه به وجود آب و هوای مناسب و نیروی کار ارزان و در دسترس بودن بازار فروش برای صادرات به دلیل وجود بندر امیرآباد، می‌توان در بخش صادرات گیاهان گلخانه‌ای و گل و گیاه زینتی پیشتاز بود، اما متاسفانه برخی از زیرساخت‌ها فراهم‌ نیست.

مظفری یکی از تولیدکنندگان گل و گیاه در مازندران هم که ۱۵ سال در این شغل فعال است، به خبرنگار ایلنا گفت: از همان ابتدا با روش سنتی شروع به کشت گل و گیاه زینتی کردم و فروش خوبی داشتم، اما با کم شدن صادرات و عدم فروش مناسب در بازار این روزها فقط دخل و خرج اولیه گل و گیاه تامین‌ می‌شود و درآمدم جوابگوی هزینه‌های زندگیم نیست.وی افزود: متاسفانه بعد از کرونا بازار رکود قابل توجهی داشته و صادرات به حداقل رسیده و از طرفی حمایت دولت را نداریم و همه اینها موجب شده گل‌هایم را به نصف قیمت بفروشم.

مظفری گفت: در این بخش نیازمند حمایت‌های دولت هستیم تا با کاهش هزینه‌های تولید به رشد و توسعه رسیده و سودآوری داشته باشیم.

میرمحمدی از گلخانه‌داران مازندرانی هم با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها و پیشرفت در این بخش، نیازمند پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بازار فروش و توسعه صادرات است، به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر و بعد از کرونا در این بخش از همه این موارد محروم مانده‌ایم.

وی افزود: توسعه صادرات به کشورهای همسایه و ایجاد نمایشگاه‌های دائمی در شهرها از دیگر برنامه‌های دولت در بخش گل و گیاه عنوان شده‌ است، اما هر سال محروم‌تر از قبل در این وادی به کشت و کار مشغولیم و دلمان به فروش محصولات‌مان در بازار داخلی خوش بود که با وجود تعدد گلخانه‌ها از این امر هم‌ محروم‌ مانده‌ایم و به دلیل نبود بازار مناسب برای فروش، ضرر ده شده‌ایم.

محمدی گفت: هزینه بالا در نگهداری محصولات، افزایش هزینه‌های حمل و نقل در برابر نبود بازار فروش گلخانه داران را ناامیدتر از گذشته کرده است و فقط حمایت‌های دولتی و تسهیلات ارزان قیمت‌می‌تواند به دادمان برسد.

افزایش کشت گلخانه‌ای مازندران به هزار هکتار

معاون برنامه‌ریزی استاندار مازندران هم با اشاره به اینکه در حال حاضر در مازندران، ۵۰۹ هکتار کشت گلخانه‌ای مسقف وجود دارد، در جلسه ستاد توسعه کشت گلخانه، مازندران گفت: این میزان در تراز مازندران نیست و طبق دستور استاندار باید افزایش یابد.حسن خیریانپور افزود: به جهت اهمیت کشت گلخانه‌ای باید نهضت توسعه کشت گلخانه‌ای در حوزه صیفی و سبزی و گیاهان دارویی، گل و گیاه، لیمو ترش، توت فرنگی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای را در مازندران راه اندازی کنیم و با عزم همگانی، ایجاد حداقل ۱۰۰۰ هکتار توسعه کشت گلخانه‌ای را هدف گذاری و در ۲۲ شهرستان مازندران انجام شود.

بر اساس اعلام کارشناسان، توسعه کشت گلخانه‌ای در مازندران با در نظر گرفتن بازار فروش مناسب می‌تواند موجبات اشتغالزایی، افزایش درآمد ارزی، ارتقاء بهره‌وری، تقلیل مصرف آب، تولید محصولات بیشتر و صرفه جویی در مصرف سم و کود و بذر نهاده‌های کشاورزی شود که نیازمند فراهم کردن بسترهای لازم برای فروش و توجه به صادرات است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.