×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024
داوری در جشنواره فارابی، تخصصی‌تر از سایر جشنواره‌ها است

عضو هیات‌ علمی دانشگاه علامه طباطبائی در مورد داوری بخش کتاب جشنواره فارابی گفت: این داوری تخصصی‌تر از سایر جشنواره‌ها است و به علت ماهیت علمی جشنواره، سخت‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود.
دکتر محمود بشیری برگزاری جشنواره‌ها را در هدایت علمی کشور موثر عنوان کرد و گفت: جشنواره‌هایی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند جشنواره جلال آل احمد یا کتاب سال جمهوری اسلامی برگزار می‌شود که اثرگذار هستند اما در چند سال اخیر جشنواره فارابی به سمت و سوی تقدیر از کارهای کاملا تحقیقی و به خصوص رساله‌های دانشجویان دوره‌ دکتری سوق پیدا کرده که اقدام خوبی است.
وی در مورد جایگاه و قابلیت جشنواره فارابی در قیاس با سایر جشنواره‌های علمی در حوزه علوم انسانی، توضیح داد: دو دوره مدیر گروه کتاب جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی بودم. در جشنواره جلال آل احمد هم سال‌ها حضور داشتم اما جشنواره فارابی به لحاظ مسائل علمی و تخصصی خیلی قوی‌تر و تخصصی‌تر است. فارابی، جشنواره ای دانشگاهی است اما جشنواره کتاب سال یا جلال آل احمد موضوع عام دارد. جشنواره فارابی مشخصا درباره حوزه علوم انسانی است و نسبت به آنها شاخص‌تر است. شاید به لحاظ مادی ارزش جشنواره فارابی مقداری کمتر باشد اما به لحاظ کیفی در رده بالاتری قرار دارد.
مبنای جشنواره اینگونه است که روند تحقیقات دانشگاهی را منسجم تر و هدفمندتر و برای اهداف اصلی و تحقیقاتی کشور پیش می‌برد. عملکرد جشنواره فارابی با سایر جشنواره‌ها متفاوت است و در ۱۳ دوره که از برگزاری آن می گذرد، جشنواره رو به پیشرفت بوده و آثار خوبی را هم دریافت کرده است؛ برای مثال داوری بخش کتاب جشنواره فارابی دقیق تر از کتاب سال جمهوری اسلامی و سایر جشنواره‌ها و به علت ماهیت علمی جشنواره سخت‌تر است.
استاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به ضعف اطلاع رسانی در این جشنواره گفت: شاید جشنواره فارابی می‌توانست به لحاظ اطلاع‌رسانی در وضعیت بهتری باشد. بعضی از دوستان از برگزاری این جشنواره مطلع نیستند؛ بنابراین باید اطلاع رسانی بیشتری در این خصوص انجام بگیرد.وی در پاسخ به اینکه چگونه می توان جشنواره فارابی را در ساختار دانشگاه های جهان معرفی کرد، اظهار داشت: جشنواره فارابی دارای بخش بین الملل است که باعث شده به سمت معرفی در کشورهای دیگر حرکت کند. با حضور داوطلبان خارجی و دانشمندان مطرح علوم انسانی سایر کشورها، فارابی می تواند خود را در جامعه علمی سایر کشورها معرفی کند و استقبال خوبی هم از آن بخش می‌شود.
بشیری که ریاست گروه زبان و ادبیات فارسی جشنواره فارابی را در اختیار دارد، درباره کار خود و همکارانش و وضعیت حضور علاقمندان در این بخش گفت: این بخش ملحقاتی هم دارد؛ زبان عربی، زبان شناسی و زبان های باستانی هم جزو حوزه کاری این گروه می شود. غیر از انتخاب کتاب که روند خاص خود را دارد، تعیین مترجم فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی و مترجم برتر عربی به فارسی هم به عهده این گروه است که امسال هم تعیین شدند و در روز اختتامیه (۱۹ تیر) اعلام خواهند شد.وی بیان کرد: داورهای جشنواره فارابی جزو اساتید دانشگاه هستند و مرتبه علمی آنها حداقل دانشیار و استاد است، زیرا سعی شده داوران جشنواره از همه دانشگاه ها و استادان زبان و ادبیات فارسی انتخاب شوند.
، مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی در حوزه علوم انسانی و اسلامی روز ۱۹ تیر ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود. پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی با هدف حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این جشنواره را برگزار می‌کند.
جشنواره بین‌المللی فارابی که تاکنون ۱۳ دوره آن برگزار شده، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی است که توسط وزارت علوم به صورت سالانه و با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی و ارایه آثار و نظریه‌های برتر، روش‌ها و طرح‌های جدید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در میان اندیشمندان ایرانی و غیرایرانی برگزار می شود.این جشنواره در ۱۵ گروه علمی شامل اخلاق، ادیان و عرفان، تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی، حقوق، زبان، ادبیات و زبان‌شناسی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم اقتصادی، مدیریت و علوم مالی، علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم ورزشی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقــه‌ای، علــوم قــرآنی، تفسیـر و حدیث، فقــه و اصـــول، فلسفه، منطق و کــلام، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، مطالعات میان رشته‌ای و مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی بهترین آثار را در چهار قالب کتاب پژوهشی، گزارش اختتام‌یافته پژوهش، رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد شناسایی و معرفی می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.