×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
افشای آپشن‌های قرارداد نجومی یک استقلالی؛ چند می‌گیری بازی نکنی؟

بر اساس قرارداد یکی از بازیکنان استقلال که در اختیار ایرنا قرار گرفته، دریافتی این بازیکن با احتساب «آپشن‌»ها، در مجموع از ۱۲ به بیش از ۲۱ میلیارد تومان رسیده است!

خبرگزاری ایرنا امروز نوشت: قراردادهای بی‌ضابطه و نجومی در لیگ برتر فوتبال در هفته‌های اخیر مورد انتقاد زیادی قرار گرفته است؛ به طوری که حتی سید حمید سجادی وزیر ورزش هم در واکنش به این قراردادها و همچنین آپشن‌های گنجانده‌شده در آن گفته بود که «یک چیزی در قراردادها گذاشتند به نام آپشن. فوروارد گل بزند چقدر می‌گیرد؟ در فوتبال نقش فوروارد چیست؟ باید گل بزند یا گل بخورد؟ می‌گوید من گل بزنم چقدر به من می‌دهید. بازیکنی گرفتند که می‌گوید هر بازی فیکس بازی کردم چقدر می‌دهید؟ شما را گرفتند بازی کنید دیگر، فیکس بازی کردم یعنی چه؟ اینها را کجای دنیا یاد دادند؟ ما اصلا به کجا می‌رویم؟»

علاوه بر حساس‌شدن وزارت ورزش، سازمان بازرسی کل کشور نیز جدی‌تر از گذشته قرار است به بررسی و نظارت بر قراردادهای فوتبال بپردازد و تیم‌های نظارتی این سازمان در فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های دولتی مستقر شده‌اند.

ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم در واکنش به آپشن‌های عجیب و غریب قراردادها گفت: «در برخی از قراردادها نکاتی نوشته شده که هیچ توجیهی ندارد. فرض کنید در قرارداد قید می‌شود که رضایت مدیرعامل باشگاه از بازیکنان چهار میلیون تومان پاداش دارد؛ شاید گفته شود رضایت مربی اشکالی نداشته باشد، اما آن هم نه در ابتدای امر بلکه انتهای فصل است که در غیر این صورت آن منطقی نیست.»

خدائیان افزود: «برخی موارد به حامیان مالی تیم گفته می‌شد که مبلغ مستقیماً به حساب اشخاص واریز شود که این نوعی نبود شفافیت است و مشکلاتی را به همراه خواهد آورد. به عنوان مثال مقرر شده بود اگر در یک تیم و یک باشگاه تیم موفق شود و گل نخورد و یا گلی به طرف مقابل بزند به همه اعضای باشگاه پاداش داده شود!»

یکی از باشگاه‌هایی پیشتاز در ماجرای آپشن‌های قراردادی در فصل گذشته، استقلال بود؛ باشگاهی که مدیریت سابق آن به شکلی غیرمتعارف قراردادهایی نجومی با بازیکنان تنظیم و تعهدات مالی نجومی را به باشگاه تحمیل کرده است. به طوری که حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال هفته گذشته با اعتراف به بالا رفتن غیرمتعارف قراردادهای بازیکنان استقلال گفته بود: «هزینه قراردادهای فصل قبل استقلال ۴۲۰ میلیارد بود.» هزینه‌ای که به گفته او، سبب شده این باشگاه به‌منظور رعایت سقف بودجه ۲۵۰ میلیاردی که برای این تیم در نظر گرفته‌شده است، برای کاهش قراردادها با بازیکنان وارد مذاکره شود.

در این راستا خبرگزاری ایرنا به اسناد قابل تاملی از این قراردادها دست پیدا کرده که آپشن‌های حیرت‌‎انگیزی را در خود جا داده است. این البته قرارداد یکی از بازیکنانی است که در طول فصل بیشتر نیمکت‌نشین و سکونشین بوده است!

در یکی از بندهای این قرارداد، به اصطلاح مبلغ کف توافق این بازیکن ۱۲میلیارد تومان برای فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تعیین شده است.در بند ۲ ماده ۳ قرارداد این بازیکن برای فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با افزایشی نزدیک به ۶۰ درصدی، ۱۹ میلیارد تومان تعیین شده است.

علاوه بر این، در تبصره یک بند ۲ ماده ۳ این قرارداد، باشگاه استقلال متعهد شده که در هر فصل مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان «حق تامین مسکن» به این بازیکن پرداخت کند!
در بخش دیگری از این قرارداد در بند ۵ تحت عنوان «پاداش‌ها» به عنوان آپشن و پاداش، مبالغی به قرارداد این بازیکن اضافه شده است.
در بند یک آمده که در صورت قهرمانی استقلال در لیگ برتر فوتبال، مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان پاداش قهرمانی به این بازیکن پرداخت خواهد شد.در بند ۲ نیز مقرر شده که در صورت قهرمانی تیم استقلال در جام حذفی، مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به این بازیکن پرداخت خواهد شد.

براساس بند ۳ و به عنوان یکی از آپشن‌های قرارداد، نقرر شده که به این بازیکن به ازای حضور در هر مسابقه رسمی لیگ برتر، مبلغ ۸۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد که تسویه آن هر ۱۰ بازی است!

نکته قابل تامل بند ۴ این بخش است؛ «در صورت رضایت مدیرعامل( آقای آجورلو) از عملکرد بازیکن، مبلغ ۲ میلیارد تومان به عنوان پاداش به این بازیکن پرداخت خواهد شد.»

همچنین در آخرین بند آپشن‌ها آمده است که در صورت دعوت به تیم ملی برای حضور در جام ‎جهانی، مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان به عنوان پاداش به این بازیکن پرداخت خواهد شد.

با احتساب پاداش‌ها و آپشن‌های عجیب و غریب، قرارداد ۱۲ میلیاردی این بازیکن استقلال، برای یک فصل به رقم ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

البته این قرارداد یکی از بازیکنان معمولی استقلال است که بیشتر فصل سکونشین بوده و قاعدتا بازیکنان ثابت و تاثیرگذار به مراتب دریافتی‌های بیشتری داشته‌اند. حالا حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال باید با بازیکنانی روبرو باشد که از گذشته قراردادهای عجیب و غریب بسته‌اند. بدون شک او کار سختی برای روبرو شدن با این قراردادها دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند برای این باشگاه دردسرساز شود.

در چنین شرایطی ضرورت دارد که سازمان بازرسی کل کشور و ضابط قضایی با پیگیری قراردادهایی که در زمان مدیریت سابق استقلال بسته شده، با این مدیران برخورد کنند و آنها را بازخواست کرده و بپرسند با چه مجوزی چنین گشاده‌دستانه از بیت‌المال و بودجه عمومی کشور، قراردادهای بازیکنان این تیم را در یک سال چندبرابر کرده‌اند؟!

البته چنین قراردادهایی تنها مختص استقلال نیست و قرارداد سایر باشگاه‌ها مانند پرسپولیس، سپاهان، گل‌گهر و سایر تیم‌های صنعتی و نفتی نیز باید به دقت زیر ذره‌بین قرار بگیرد و با مدیران متخلف که چنین هزینه‌های نامتعارفی را روی دست بیت‌المال گذاشته‌اند، برخورد قاطعانه شود./ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.