×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024
چرا به رغم اختصاص بودجه، ردیف اعتباری معلولان حذف شد؟

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور این سئوال را مطرح کرد که چرا ردیف اعتباری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف شده است و به رغم این حذف، بودجه آن لحاظ شده است.

علیرضا انجلاسی درباره اختصاص ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که از سوی سازمان برنامه و بودجه اعلام شده بود، افزود: تا با مجلس شورای اسلامی رایزنی نشود، این عدد اعلام نمی‌شود و بعد از اعلام بودجه، این رقم به طور مشخص اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا ردیف اعتباری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف شده است، گفت: این امر سئوال ما از سازمان برنامه و بودجه نیز هست که چرا این ردیف اعتباری حذف شده است؛ هنگامی که زحمت کشیده‌اند و مقدار اعتبار لحاظ کرده‌اند، زیباتر این بود که ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت باقی می‌ماند. این ردیف بودجه با تلاش انجمن حمایت از حقوق معلولان تحت نظر بهزیستی احیا شده بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: امید است با تلاش و رایزنی نمایندگان این ردیف بودجه و عنوان بازگردد. ما حصل رایزنی ما با مجلس خبری شد که رضا عوض پور رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده است. – خبر عوض پور را اینجا بخوانید. – ما اکنون منتظر نظرات کمیسیون های مختلف و تلفیق مجلس شورای اسلامی هستیم.

انجلاسی درباره حق پرستاری نیز گفت: منتظر تخصیص بودجه از سازمان برنامه و بودجه هستیم و حق پرستاری ۵۰ درصد افزایش یافته و از یک میلیون تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است اما هنوز واریز نشده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ۳۸ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی هنوز قطعی نشده است و براساس لایحه بودجه و همزمان با آن اعلام خواهد شد.

به گفته وی، بودجه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال گذشته ردیف اعتباری و عنوان داشته است که امسال این ردیف حذف شده و اعتبار آن در سرجمع بودجه لحاظ شده است.

به گزارش بیان ملی انلاین سازمان بهزیستی کشور به ۷۲ هزار و ۷۰۰ نفر افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید، حق پرستاری پرداخت می‌کند و ۹۴۵ هزار خانوار نیز کمک هزینه معیشت (مستمری) دریافت می‌کنند.

براین اساس مستمری خانوار یک نفره ۵۴۶ هزار تومان، مستمری خانوار ۲ نفره ۷۸۰ هزار تومان و مستمری خانوار سه نفره یک میلیون و ۹۲ هزار تومان است. همچنین مستمری خانوار چهار نفره یک میلیون و ۴۰۴ هزار تومان و مستمری خانوار پنج نفره و بیشتر یک میلیون و ۷۱۶ هزار تومان است.

قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب اسفند ماه سال ۱۳۹۶ بود که در هشتم اردیبهشت ۱۳۹۷ از سوی رییس جمهوری وقت به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

این قانون به مسائلی مانند مناسب سازی، دسترس پذیری و تردد و تحرک، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی، حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایت‌های اداری و استخدامی و برنامه‌ریزی، نظارت و منابع مالی می‌پردازد.

این قانون بسیاری از دستگاه‌ها از جمله سازمان بهزیستی را مکلف می‌کند تا زمینه‌های لازم برای تأمین حقوق معلولان، فراهم و حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آورد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.