×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط اخبـار

امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 7 July , 2024
۲هزار سیگنال‌یاب برای کشف تقلب در کنکور

 

 به گزارش پایگاه خبری بیان ملی آنلاین، نوبت دوم کنکور در تیرماه سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. نتیجه هر نوبت کنکور حداکثر ۲ سال اعتبار دارد. برای هر دو آزمون ورودی فقط یک پذیرش دانشگاه‌ها آن هم برای ورودی مهر ۱۴۰۲ وجود دارد. هر داوطلب مختار به شرکت در یک نوبت و یا در دو نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (دی ماه و تیر ماه) است و در صورتی که گروه آزمایشی داوطلب در هر دو نوبت یکی باشد سازمان سنجش، آزمونی را که داوطلب در آن نمره بالاتری کسب کرده لحاظ می‌کند اما اگر داوطلب در دو گروه آزمایشی متفاوت آزمون داده باشد نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی که داوطلب قصد انتخاب رشته دارد ملاک عمل قرار می‌گیرد (نمره کل نهایی داوطلب، متشکل از نمره کسب شده در آزمون با اعمال سوابق تحصیلی است).برای تضمین امنیت کنکور وجلوگیری از تبعیض بین داوطلبان ورود به دانشگاه ها در راستای برقراری وتقویت عدالت آموزشی، سازمان سنجش تدابیری را پیش بینی کرده است که در همین خصوص رئیس سازمان سنجش با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای گرمایش حوزه‌های کنکور و برقراری امنیت گفت: ۲ هزار دستگاه سیگنال‌یاب برای شناسایی تجهیزات تقلب استفاده خواهد شد.
عبدالرسول پورعباس؛ رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه کنکور یکی از وقایع مهم جامعه است، اظهار کرد: آزمون دی ماه نخستین آزمون کنکور در زمستان است.وی افزود: کنکور ۱۴۰۲ در دی ماه جاری و تیر سال آینده برگزار می‌شود و بالاترین نمره داوطلب ملاک عمل خواهد بود البته داوطلبان ملزم نیستند که در هر دو آزمون شرکت کنند و اگر نمرات آزمون دی ماه آنها خوب بود می‌توانند در آزمون تیرماه شرکت نکنند.
رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه ۹۸۷ هزار نفر برای کنکور دی ماه ثبت نام کردند، عنوان کرد: بیشترین داوطلب را در گروه آزمایشی علوم تجربی داریم که ۶۰ درصد داوطلبان دختر و ۴۰ درصد پسر هستند، پس از آن بیشترین جمعیت در گروه علوم انسانی هستند که در اینجا نیز ۶۰ درصد دختر و ۴۰ درصد پسر هستند، پس از آن گروه علوم ریاضی قرار دارد که ۶۰ درصد داوطلبان پسر و ۴۰ درصد دختر هستند.

پورعباس درباره اتخاذ تدابیر برای گرمایش حوزه‌های کنکور مطرح کرد: دستورالعمل ویژه‌ای با همراهی وزارت کشور و وزارت نیرو ابلاغ و تمام امکانات کشور برای دو روز برگزاری کنکور بسیج شد. از روز چهارشنبه سیستم‌های گرمایشی در تمام مراکز برگزاری کنکور فعال می‌شود و در تمام استان‌ها شورای تأمین برای اتخاذ تصمیم‌گیری‌های لازم فعال شد.وی درباره برگزاری کنکور الکترونیک گفت: این کار را برای سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی کردیم اگر این اتفاق بیفتد، داوطلب پشت دستگاه نشسته و به سوالات پاسخ می‌دهد و در پایان کنکور بلافاصله نتیجه آزمون به او اعلام خواهد شد. کنکور الکترونیک امنیت بسیار بالاتری دارد و باعث حذف فعالیت‌های دستی می‌شود.
رئیس سازمان سنجش درباره سوالات کنکور گفت: سوالات تلفیقی از مطالب کتاب‌های درسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم است و داوطلبان برای تسلط کامل از منابع مختلف همچون کتاب‌های کمک درسی استفاده می‌کنند اما اگر کتاب درسی را به خوبی خوانده و آزمون کنکور را شبیه سازی کنند موفق خواهند بود.وی متذکر شد: تمام داوطلبان برای ایجاد سابقه تحصیلی تا خرداد ماه فرصت دارند و سوابقی که در شهریور تولید می‌شود برای کنکور ۱۴۰۳ خواهد بود.گر داوطلب در کنکور خرداد شرکت کند سوابق تحصیلی او به طور خودکار از طریق آموزش و پرورش برای سازمان سنجش ارسال می‌شود اما اگر داوطلب برای ایجاد سوابق تحصیلی اقدام نکند سهم ۴۰ درصدی را دریافت نمی‌کند.
رئیس سازمان سنجش درباره قطع اینترنت کنکور مطرح کرد: برای نخستین بار مصوبه‌ای از شورای امنیت کشور گرفتیم و وظایف تمام دستگاه‌ها در برگزاری امنیت کنکور احصا شده است همچنین تمام شبکه‌های تقلب را رصد کرده و بر روی آنها پوشش داریم.پورعباس تاکید کرد: سال گذشته ۱۳ شبکه تقلب را قبل از کنکور متوقف کردیم همچنین از سیستم آشکار ساز را که جاذب امواج است استفاده شد و امسال دو هزار سیستم که با برد ۴ متر فعال است در حوزه‌های کنکور استفاده خواهد شد.
وی ادامه داد: برخی از تجهیزات استفاده شده برای تقلب در کنکور مانند هندزفری نامرئی فوق جاسوسی هستند و اگر ابزار الکترونیک در جلسه امتحان کشف شود حتی اگر خاموش باشد مجازات دارد و اگر روشن باشد، داوطلب تا ۱۰ سالم از کنکور محر‌وم خواهد شد.پورعباس بیان کرد: در روز برگزاری کنکور محدودیت‌هایی را بر روی اینترنت همراه در حوزه‌های امتحانی خواهیم داشت.
در همین ارتباط ،معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش نیز گفت: تاثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور برای سال ۱۴۰۵ شامل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم است بنابراین امتحانات نهایی در سال ۱۴۰۳ برای هر سه پایه برگزار می‌شود.
محسن زارعی درباره سهم سوابق تحصیلی در کنکور دانش‌آموزان اظهارداشت: امسال سابقه تحصیلی دانش‌آموزان با تاثیر قطعی ۴۰ درصد صرفا برای پایه دوازدهم در نظر گرفته شده است.

وی افزود: سال بعد تاثیر قطعی پایه دوازدهم ۵۰ درصد می‌شود اما تاثیر سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۴ برای پایه یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد در نظر گرفته خواهد شد و در سال ۱۴۰۵ تاثیر سوابق تحصیلی برای پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به ۶۰ درصد می‌رسد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به اینکه باید برای سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ سابقه تحصیلی دانش‌آموزان را تولید کرده باشیم، بنابراین امتحانات نهایی در سال ۱۴۰۳ برای هر سه پایه برگزار می‌شود.
زارعی یادآورشد: امتحانات نهایی امسال یعنی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ فقط برای پایه دوازدهم و ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می‌شود و قرار است بر این روال عمل شود مگر تصمیم دیگری گرفته شود که تابع آن تصمیم خواهیم بود.وی درباره تاثیر دروس عمومی در کنکور گفت: دروس عمومی هم همانطور است که سهم در آزمون سراسری دارد و صرفا سهم آن در سابقه تحصیلی در نظر گرفته می‌شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: اکنون سهم دروس عمومی در پایه دوازدهم دیده می‌شود، وقتی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در سابقه تحصیلی اضافه شود، تاثیر دروس عمومی هم برای هر سه پایه لحاظ خواهد شد.

 

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.